Rozliczenia udzielonych dotacji oświatowych

Stanowisko RIO Lublin:

Odpowiadając na wnioski o udzielenie wyjaśnień dotyczące rozliczeń udzielonych dotacji oświatowych, które wpłynęły do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie 17 maja 2019 r., informuję, że w wystąpieniu pokontrolnym Nr RIO-II-600/53/2018 z 29 marca 2019 r., skierowanym po przeprowadzonej w dniach od 26 października 2018 r. do 30 stycznia 2019 r. kompleksowej kontroli gospodarki finansowej miasta Biała Podlaska, wskazano – stwierdzone w trakcie badania zagadnień związanych z naliczeniem i przekazaniem dotacji oświatowych – nieprawidłowości i uchybienia oraz wnioski co do sposobu ich wyeliminowania, stosownie do przepisów art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 561 z późn. zm.). Nieprawidłowości te stwierdzone zostały na podstawie stanu faktycznego i prawnego, istniejących w czasie badania tego zagadnienia, a w skierowanym wystąpieniu pokontrolnym zawarto wnioski mające na celu ich usunięcie i usprawnienie badanej działalności.

Zadaniem Izby (wynikającym z powołanych wyżej przepisów) jest wskazanie jednostce samorządu systemowych rozwiązań, zapewniających prowadzenie przez nie gospodarki finansowej zgodnie z prawem.

Jak wynika z Pana pism, przedstawione wnioski nie dotyczą wyjaśnień w zakresie interpretacji przepisów prawa na tle zaistniałych stanów faktycznych, a dotyczą szczegółowych rozwiązań, pośrednio związanych z realizacją wniosków pokontrolnych, które wyłoniły się w związku ze zmianami organizacyjno-prawnymi w zakresie funkcjonowania dotowanych jednostek oświatowych, których to sytuacji nie regulują przepisy powszechnie obowiązujące. Izba nie posiada podstaw prawnych do udzielania jednostkom samorządu terytorialnego wiążących je rozstrzygnięć w zakresie postępowania w konkretnych, indywidualnych sprawach.

Biorąc pod uwagę zmiany stanu faktycznego jak i prawnego, jakie miały miejsce w odniesieniu do okresu objętego kontrolą – kierownik jednostki, odpowiedzialny za całość gospodarki finansowej, przy pomocy podległych sobie służb prawnych urzędu, dla których stan faktyczny danej sprawy jest możliwy do precyzyjnego ustalenia – winien zdecydować o sposobie wykonania wniosków pokontrolnych, zawiadamiając Izbę o ich wykonaniu lub przyczynach niewykonania, zgodnie z przepisami art. 9 ust. 3 ustawy o rio.

Należy mieć jednocześnie na uwadze, że czynności podejmowane przez organ dotujący, w celu ustalenia wysokości lub przekazania dotacji, stanowią czynności z zakresu administracji publicznej, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.), a podmiotom dotowanym przysługuje prawo złożenia skargi na te czynności do wojewódzkiego sądu administracyjnego, który jest uprawniony do ostatecznej oceny prawidłowości ustalenia przez miasto dotacji i wydania w tym zakresie wiążących rozstrzygnięć, stosownie do przepisów art. 47 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2203 z późn. zm.).

{RIO Lublin, 2019-06-04, sygn. RIO II 022/17/2019}