Stanowisko RIO Kielce:
Szanowna Pani Burmistrz, wnioskiem z dnia 07.02.2022 r., doręczonym na adres Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach w dacie 07.02.2022 roku, zwróciła się Pani o udzielenie odpowiedzi na pytania:
1. Czy w przypadku woli udzielenia dopłaty, powinna być podjęta odrębna uchwała rady gminy o udzieleniu dopłaty, czy też kwestie te powinny być uregulowane w uchwale budżetowej?
2. Czy gmina jako jednostka samorządu terytorialnego może przekazać dopłaty przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu w formie urzędu gminy, będącego aparatem pomocniczym organu wykonawczego tejże gminy?
3. W przypadku odpowiedzi twierdzącej na drugie pytanie – czy przekazanie dopłaty może być zrealizowane poprzez zwiększenie środków w planie finansowym Urzędu Miasta i Gminy po stronie wydatków, czy też należałoby wykazać wydatek budżetowy po stronie gminy, a po stronie urzędu w planie finansowym dochód z tytułu dopłaty i wydatki z tytułu prowadzenia gospodarki wodno-ściekowej?
Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o udzielenie wyjaśnienia wynika, że Gmina Koprzywnica prowadzi gospodarkę wodno-ściekową poprzez Urząd Miasta i Gminy pełniący funkcję przedsiębiorstwa wodociągowo kanalizacyjnego. Gmina zamierza zastosować dopłaty dla wszystkich taryfowych grup odbiorców usług.
Odpowiadając na to pytanie, wskazać należy na następujące okoliczności.
Zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r. poz. 2028), dalej u.z.z.w.o.ś -przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne to przedsiębiorca w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 i 1495 oraz z 2020 r. poz. 424 i 1086), jeżeli prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzania ścieków, oraz gminne jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, prowadzące tego rodzaju działalność. Niewątpliwie urząd gminy, który prowadzi działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzeniu w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków stanowi przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 4 u.z.z.w.o.ś, tj. jako gminna jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Urząd gminy tak jak przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne działające w innych formach organizacyjno-prawnych podlega tym samym regulacjom w zakresie zasad udzielania zezwoleń na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków jak również dotyczącym zasad ustalania taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków, stosownie do przepisów rozdziału 3 i rozdziału 4 u.z.z.w.o.ś.
Jak wynika z art. 24 ust. 6 u.z.z.w.o.ś. – rada gminy może podjąć uchwałę o dopłacie dla jednej, wybranych lub wszystkich taryfowych grup odbiorców usług. Dopłatę gmina przekazuje przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu. Stosownie do art. 24b ust. 1-2 oraz 24f ust. 1-2 u.z.z.w.o.ś., taryfa podlega zatwierdzeniu przez organ regulacyjny.
Powyższe przepisy potwierdzają, że Rada Miasta i Gminy winna podjąć przedmiotową uchwałę o dopłatach. Uchwała budżetowa w zakresie wydatków zaplanowanych na zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków winna obejmować wysokość zastosowanych dopłat, które będą pokryte z innych dochodów niż wpłaty od mieszkańców za dostarczenie wody i odbiór ścieków. Zatem dopłata wskazana w art. 24 ust. 6 u.z.z.w.o.ś., stanowić będzie w planie finansowym Urzędu Miasta i Gminy kwotę planowanych wydatków zapewniających samofinansowanie się tej działalności.
Jednocześnie pragnę podkreślić, że jest to jedynie stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach, która nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.
{RIO Kielce, 2022-02-14, sygn. WI.54.6.2022}