Posiłki w szkole

Stanowisko RIO Lublin:

W związku z otrzymanym w dniu 14 września 2022 r. pismem z prośbą o udzielenie wyjaśnienie w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych informuję, że tutejsza Izba przychyla się do stanowiska zaprezentowanego w Pana piśmie.

Wskazuję jednocześnie, że w myśl art. 106a ust 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz.1082 z późn. zm.) dalej jako u.p.o., dodanego przez art. 1 pkt 42 ustawy z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2245) szkoła podstawowa ma obowiązek zapewnienia uczniom jednego gorącego posiłku w ciągu dnia i stworzenia im możliwości jego spożycia w czasie pobytu w szkole. Stosownie do art. 106a ust. 2 u.p.o. korzystanie z tego posiłku jest dobrowolne i odpłatne.

Powyższe zmiany dotyczące posiłków w szkole wprowadzone od 1 września 2022 r. oznaczają, że do tej pory szkoła mogła, ale nie miała obowiązku zorganizować stołówki. Natomiast w zakresie zasad ustalania odpłatności i zasad wnoszenia tej odpłatności przepisy nie uległy zmianie. Wobec powyższego przy ustalaniu odpłatności za posiłki, o których mowa w art 106a u.p.o. należy stosować zasady wynikające z art. 106 ust. 3-6 u.p.o., Stosownie do tego przepisu wysokość opłat za posiłki w szkole ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym (art. 106 ust. 3 u.p.o.), zaś do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki art. 106 ust. 4 u.p.o.).

Zarówno w doktrynie, jak i orzecznictwie utrwalony jest pogląd, że określona w art. 106 ust. 4 u.p.o. zasada odpłatności za posiłki w szkole oznacza, że rodzice pokrywają jedynie tzw. równowartość surowców wykorzystywanych do przygotowania posiłków (tzw. wsad do kotła). Pozostałe koszty, takie jak wynagrodzenie pracowników, składki naliczane od ich wynagrodzeń oraz nakłady na utrzymanie kuchni powinny obciążać organ prowadzący.

W przypadku braku kuchni w placówce, co powoduje, że organ prowadzący nie ponosi kosztów wyżej wymienionych, rodzi po stronie tego organu obowiązek pokrycia wydatków związanych z przygotowaniem i dowozem posiłków do zorganizowanej przez gminę stołówki (Wyrok NSA z dnia 24 listopada 2010 r, sygn. akt I OSK 1554/10).

Z powyższego wynika, że organizowanie wyżywienia uczniów szkoły podstawowej w formie cateringu rodzi obowiązek po stronie organu prowadzącego do pokrycia wszystkich wydatków z tym związanych, m. in. kosztów, dotyczących dowozu posiłków do tej placówki. Zatem, jeżeli szkoła korzysta z cateringu, konsekwencją powyższego jest konieczność podpisania przez dyrektora umowy z firmą cateringową oraz ustalenia przez niego opłat za posiłki. W ocenie Izby, powołane powyżej przepisy dopuszczają przy tym możliwość uiszczania przez rodziców uczniów szkoły podstawowej opłat za posiłki obejmujących wyłącznie koszt tzw. wsadu do kotła bezpośrednio na rachunek Wykonawcy (firmy cateringowej).

Jednocześnie informuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie, prowadząc działalność informacyjną, instruktażową i szkoleniową przedstawia wyłącznie swoje. stanowisko i nie jest upoważniona do wydawania rozstrzygnięć w indywidualnych sprawach ani do dokonywania wiążącej wykładni przepisów prawa.

{RIO Lublin, 2022-10-05, sygn. RIO.V.070.56.2022}