Stanowisko RIO Lublin:
W odpowiedzi na wniosek złożony 10 czerwca br. o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych uprzejmie informuję, że tut. Izba przychyla się do Pana stanowiska zaprezentowanego w piśmie i jednocześnie wyjaśnia.
Stosownie do art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2020 r. poz.713) gminy, związki międzygminne oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego mogą sobie wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu terytorialnego udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej. Zgodnie zaś z art. 216 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869) wydatki budżetu jednostki samorządu terytorialnego mogą być przeznaczone na pomoc rzeczową lub finansową dla innych jednostek samorządu terytorialnego, określoną odrębną uchwałą przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego. Z przepisu art. 220 ust. 1 ustawy o finansach publicznych wynika, że z budżetu jednostki samorządu terytorialnego może być udzielona innym jednostkom samorządu terytorialnego pomoc finansowa w formie dotacji celowej lub pomoc rzeczowa.
Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że pomoc ta (zarówno finansowa, jak i rzeczowa) może być udzielona jedynie na realizację zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego, do której jest ona kierowana. Wskazuje na to wyraźnie powołany powyżej przepis art. 216 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, stanowiący o przeznaczeniu wydatków jednostek samorządu terytorialnego. Z art. 216 ust. 2 pkt 1 tej ustawy wynika, że wydatki jednostki samorządu terytorialnego są przeznaczone na realizacje zadań własnych. Dalej w art. 216 ust. 2 pkt 5 mowa jest o wydatkach na pomoc rzeczową lub finansową dla innych jednostek samorządu terytorialnego, określoną odrębną uchwałą organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego. Z uwagi na to, iż w art. 216 ust. 2 pkt 1 mowa jest o wydatkach na realizację zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego, to pkt 5 powoływanego przepisu dotyczy wydatków na pomoc (rzeczową lub finansową) nakierowaną na finansowanie zadań beneficjenta tej pomocy.
Stosownie do powyższego, w opinii Izby, planowane przez Gminę użyczenie na rzecz Starostwa Powiatowego pomieszczeń biurowych stanowiących własność Urzędu Gminy w celu utworzenia filii Wydziału Komunikacji, Transportu i Drogownictwa można uznać za pomoc rzeczową w rozumieniu powołanego powyżej art. 220 ust. 1 ustawy o finansach publicznych. Również jako dopuszczalną należy uznać opisaną we wniosku, przeznaczoną na pokrycie kosztów funkcjonowania tej filii, pomoc finansową w formie dotacji celowej dla Starostwa Powiatowego.
Jednocześnie informuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie, prowadząc działalność informacyjną, instruktażową i szkoleniową przedstawia wyłączne swoje stanowisko i nie jest upoważniona do wydawania rozstrzygnięć w indywidualnych sprawach ani do dokonywania wiążącej wykładni przepisów prawa.
{RIO Lublin, 2020-06-25, sygn. RIO – I – 430/27/20}