Przekazywanie dotacji na uczniów szkół niepublicznych, w których nie jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki

Stanowisko RIO Lublin:

W odpowiedzi na Pani wniosek z 10 lipca br. w zakresie przekazywania dotacji na uczniów szkół niepublicznych, w których nie jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki uprzejmie informuję, że zgodnie z przepisami art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 561 z późn. zm.) do zadań izb należy udzielanie wyjaśnień w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych, na wniosek podmiotów wymienionych w art. 1 ust. 2 tej ustawy. Wniosek powinien zawierać wskazanie przepisu z zakresu finansów publicznych budzącego wątpliwości interpretacyjne, nie może dotyczyć prośby o wskazanie sposobu rozwiązania konkretnej i indywidualnej sprawy oraz powinien być podpisany przez kierownika danego podmiotu.

Przedstawiona w Pani wniosku sprawa dotyczy dotowania z budżetu jst konkretnej placówki – szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej, a w zasadzie rozstrzygnięcia co do prawa do dotacji na słuchacza, który egzaminy końcowe będzie zdawał w terminie poprawkowym, tj. w sierpniu.

Kwestie przekazywania dotacji dla publicznych i niepublicznych podmiotów oświatowych prowadzonych przez osoby prawne inne niż jst lub osoby fizyczne reguluje ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2203 z późn. zm.). Analizując przedstawione we wniosku zagadnienie należy wskazać na postanowienia art. 26 ust. 2 i 3 tej ustawy, które stanowią, że dotacje dla niepublicznych szkół, w których nie jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki przysługują na każdego ucznia uczestniczącego w co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych w danym miesiącu, z budżetu jednostki samorządu terytorialnego będącej dla tych szkół organem rejestrującym, w wysokości równej kwocie przewidzianej na takiego ucznia w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego, a uczestnictwo uczniów w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych potwierdza się własnoręcznymi podpisami na listach obecności. W kolejnych ustępach tego artykułu zawarto dalsze regulacje związane z tematyką dotacji dla tej kategorii szkół. Z art. 26 ust. 4 wynika, że dotacja przysługuje za lipiec i sierpień na każdego ucznia, który w czerwcu spełnił warunek uczestnictwa w co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z kolei w ust. 7 tego artykułu wskazano, że w przypadku niepublicznych szkół, w których zajęcia dydaktyczno- wychowawcze w klasach (semestrach) programowo najwyższych kończą się w kwietniu lub czerwcu, dotacja przysługuje również na każdego absolwenta szkoły do końca roku szkolnego, w którym absolwent ukończył szkołę.

Z kolei rok szkolny we wszystkich szkołach i placówkach rozpoczyna się z dniem I września każdego roku, kończy zaś z dniem 31 sierpnia następnego roku (art. 94 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe – Dz. U. z 2019 r. poz. 1148). Dotacje – udzielane z budżetów jednostek samorządu terytorialnego publicznym i niepublicznym placówkom oświatowym prowadzonym przez podmioty inne niż samorząd – służą dofinansowaniu działalności statutowej tych placówek z zakresu kształcenia, wychowania i opieki w zakresie wydatków bieżących w ciągu całego roku, a więc łącznie z okresami ferii i wakacji szkolnych. Wobec powyższego zdaniem Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie należy przychylić się do stanowiska, że dotacja, o której mowa w art. 26 ust. 2 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych na osobę posiadającą status ucznia (słuchacza) klasy programowo najwyższej w sytuacji opisanej w Pani wniosku, powinna być przyznana za okres do końca roku szkolnego.

Należy również pamiętać, że w przypadku przyjęcia odmiennej oceny stanu faktycznego przez podmiot dotujący i dotowany w zakresie ustalenia wysokości lub przekazania dotacji, o której mowa w art. 26 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych podmiotowi dotowanemu przysługuje prawo złożenia skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego, który jest uprawniony do ostatecznej oceny prawidłowości ustalenia kwoty dotacji przez organ dotujący (art. 47 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych).

Jednocześnie informuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie prowadząc działalność informacyjną, instruktażową i szkoleniową przedstawia wyłącznie swoje stanowisko i nie jest upoważniona do wydawania rozstrzygnięć w indywidualnych sprawach ani do dokonywania wiążącej wykładni przepisów prawa.

{RIO Lublin, 2019-07-17, sygn. RIO – I – 430/23/19}