Wpłata do budżetu przez zakład budżetowy nadwyżki środków obrotowych

Stanowisko RIO Zielona Góra:

W odpowiedzi na Pana pytanie z dnia 8 lutego 2023 r. (wpłynęło do Izby w dniu 10.02.2023r.) o udzielenie wyjaśnień w sprawach z zakresu stosowania przepisów o finansach publicznych dotyczących konieczności wpłaty do budżetu przez zakład budżetowy nadwyżki środków obrotowych informuję, co następuje:

Sposób ustalania nadwyżki środków obrotowych w samorządowych zakładach budżetowych został uregulowany w przepisach zawartych w rozdziale 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (j.t. Dz. U. z 2019 r. poz. 1718 ze zm.). Z § 43 ust. 2 wyżej wymienionego rozporządzenia wynika, że faktyczny stan środków obrotowych samorządowego zakładu budżetowego na koniec roku ustala się jako różnicę między sumą stanu środków obrotowych na początek roku i przychodów należnych związanych z prowadzoną działalnością a sumą opłaconych kosztów, zobowiązań i nieponiesionych wydatków na inwestycje finansowane ze środków własnych, ujętych w zatwierdzonym planie finansowym samorządowego zakładu budżetowego, z zastrzeżeniem § 38 ust. 1. Ponadto w celu ustalenia wpłaty do budżetu z tytułu nadwyżki środków obrotowych do planowanego i faktycznego stanu środków obrotowych samorządowego zakładu budżetowego nie są zaliczane otrzymane darowizny pieniężne (§43 rozporządzenia).

Istotnym dla działalności samorządowego zakładu budżetowego jest także rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (j.t. Dz. U. z 2020 poz. 342 ze zm.), z którego wynikają zasady ewidencji księgowej nadwyżki środków obrotowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz. U. z 2022 poz. 1634 ze zm.) samorządowy zakład budżetowy wpłaca do budżetu jednostki samorządu terytorialnego nadwyżkę środków obrotowych ustaloną na koniec okresu sprawozdawczego, chyba, że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego postanowi inaczej. Natomiast art. 16 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych stanowi, że jednostka samorządu terytorialnego określa terminy i sposób ustalania zaliczkowych wpłat nadwyżki środków obrotowych oraz sposób i terminy rocznych rozliczeń i dokonywania wpłat do budżetu.

Reasumując wskazać należy, że to do organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego należy analiza sytuacji finansowej samorządowego zakładu budżetowego oraz decyzja czy podejmie uchwałę dotyczącą zwolnienia zakładu budżetowego od wpłaty nadwyżki środków obrotowych do budżetu.

Stanowisko prezentowane w udzielonej odpowiedzi nie jest prawnie wiążące, lecz stanowi jedynie prezentację poglądu Izby, w sprawie objętej zapytaniem. Niniejsza odpowiedź nie stanowi również wykładni obowiązujących przepisów prawa w zakresie objętym zapytaniem.

{RIO Zielona Góra, 2023-02-22, sygn. RIO.II.K.061.5.2023}