Możliwość prawna zróżnicowania opłaty za pojemnik lub worek dla poszczególnych frakcji odpadów komunalnych

Stanowisko RIO Kielce:

Szanowny Panie Przewodniczący, wnioskiem z dnia 03.11.2021 roku, doręczonym na adres Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach w dacie 04.11.2021 roku, zwrócił się Pan o udzielenie odpowiedzi na pytania:

1. Czy istnieje możliwość prawna zróżnicowania opłaty za pojemnik lub worek dla poszczególnych frakcji odpadów komunalnych osobno, np.
– od pojemnika lub worka o pojemności 120 l przeznaczonego na papier,
– od pojemnika lub worka o pojemności 120 l przeznaczonego na szkło,
– od pojemnika o pojemności 120 l przeznaczonego do gromadzenia odpadów będących pozostałością po selekcji?

2. Czy można ustalić jednakową opłatę podwyższoną dla w/w frakcji odpadów komunalnych, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny?

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Zgromadzenie Związku podjęło w 2020 roku uchwałę w sprawie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne. Każdy właściciel nieruchomości zgodnie z Regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie gmin członkowskich Związku jest zobowiązany do selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

Odpowiadając na to pytanie, wskazać należy na następujące okoliczności.

Ad. 1) Zgodnie z art. 6j ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r. poz. 888 ze zm.), dalej u.c.p.g. – w przypadku nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi iloczyn zadeklarowanej liczby pojemników lub worków, przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości, oraz stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, o której mowa w art. 6k ust. 1 pkt 2. Przez zadeklarowaną liczbę pojemników lub worków rozumie się iloczyn liczby pojemników lub worków przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz liczby ich opróżnień lub odbiorów wynikającej z częstotliwości odbioru odpadów komunalnych określonych na podstawie art. 6r ust. 3 i 3b albo harmonogramu odbioru odpadów komunalnych dla danej nieruchomości.

Jak wynika z art. 6k ust. 1 pkt 2 u.c.p.g., rada gminy, w drodze uchwały ustali stawkę opłaty za pojemnik lub worek o określonej pojemności, przeznaczony do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości. Powyższe przepisy upoważniają Zgromadzenie Związku do ustalenia w drodze uchwały, stawki opłaty za pojemnik lub worek o określonej pojemności, przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości. Wykonując delegację ustawową Zgromadzenie Związku winno zatem określić zarówno stawkę opłaty za pojemnik, jak i za worek, o określonej pojemności w wysokości mieszczącej się w granicach stawek ustawowych, przy uwzględnieniu jedynego kryterium, jakim jest pojemność. Przepisy u.c.p.g. nie dają Zgromadzeniu Związku uprawnienia do różnicowania ustalanych stawek w zależności od frakcji gromadzonych odpadów. Zatem Zgromadzenie Związku nie może określić stawki opłaty za pojemnik lub worek na odpady komunalne o pojemności 120 l dla różnych frakcji odpadów komunalnych, albowiem postanowienia uchwały sposób istotny naruszyłyby zakres ustawowego upoważnienia zawartego w art. 6k ust. 1 pkt 2 w związku z art. 6j ust. 3 u.c.p.g.

Ad. 2) Odpowiedź na pytanie dotyczące określenia przez Zgromadzenie Związku stawki opłaty podwyższonej jest bezprzedmiotowe w związku ze stanowiskiem przedstawionym w zakresie pkt 1).

Jednocześnie pragnę podkreślić, że jest to jedynie stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach, która nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.

{Ekologiczny Związek Gmin Dorzecza Koprzywianki, 2021-11-03, sygn. -}
{RIO Kielce, 2021-12-02, sygn. WI.54.62.2021}