Czy wójt może zwiększać dotacje podmiotowe dla instytucji kultury?

Pytanie:

Zarządzeniem Nr 57/2021 z dnia 27.05.2021 r. w ramach posiadanych kompetencji Wójt Gminy Kobylanka zwiększyła dotację podmiotową o kwotę 30 000,00 zł dla Centrum Kultury i Rekreacji w Kobylance. Na sesji w dniu 30.09.2021 r. Radni złożyli wniosek o wystąpienie do Regionalnej Izby Obrachunkowej z zapytaniem, czy wójt może zwiększać dotacje podmiotowe dla instytucji kultury?

W związku z powyższym, realizując wniosek radnych, zwracam się z prośbą o zajęcie stanowiska w sprawie.

Stanowisko RIO Szczecin:

Odpowiadając na pismo skierowane do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie przez Skarbnika Gminy w dniu 26 października 2021 r. (znak: FN.3021.4.2021.JR), dotyczące prośby o zajęcie stanowiska w sprawie kompetencji organu wykonawczego do zwiększania dotacji podmiotowej dla instytucji kultury, na wstępie informuję, iż Izba udziela wyjaśnień w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych, m.in. na wystąpienie gminy, którą zgodnie z art. 31 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372, z późn. zm.) reprezentuje wójt gminy, a nie jej skarbnik.

Ponadto informuję, iż w Biuletynie Informacji Publicznej Izby zamieszczono stosowny druk wniosku o udzielenie wyjaśnień, ułatwiający prawidłowe sformułowanie wniosku, w tym przedstawienie przez wnioskującego stanu faktycznego oraz stanu prawnego, na tle których zrodziły się wątpliwości, proponowanego rozwiązania sprawy, ze wskazaniem podstawy prawnej takiego rozwiązania, zaopiniowanego przez obsługę prawną właściwej jednostki samorządu terytorialnego oraz jasnego wskazania zaistniałych wątpliwości. W odpowiedzi na prawidłowo sformułowany wniosek o udzielenie wyjaśnienia, Izba przedstawia własną opinię dotyczącą interpretacji przepisów pozostających w zakresie jej właściwości, które nie są wiążące dla innych podmiotów.

Odnosząc się do treści przekazanego pisma informuję, iż w ocenie organu nadzoru kompetencje organu wykonawczego do dokonania zmian w planie dotacji podmiotowych dla instytucji kultury (w tym ich zwiększania) mieszczą się w zakresie ustawowego upoważnienia do dokonywania zmian w planie wydatków, wynikającego z przepisów art. 257 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, z późn. zm.), zgodnie z którym w toku wykonywania budżetu organ wykonawczy może dokonywać zmian w planie wydatków bieżących w ramach działu, z wyjątkiem zmian planu wydatków na uposażenia i wynagrodzenia ze stosunku pracy. Wskazuję również, iż przedmiotowe stanowisko było przedstawiane gminie Kobylanka już wielokrotnie, w tym w odpowiedzi na skargę Przewodniczącej Rady Gminy Kobylanka na zarządzenie organu wykonawczego zmieniające budżet na 2020 r. (nasze pismo z dnia 21 kwietnia 2020 r., znak BI.0560.19.KK.2020) oraz w uchwałach Składów Orzekających Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie: Nr CXLIII.321.2021 z dnia 23 czerwca 2021 r. w sprawie wydania opinii o wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Kobylanka w sprawie absolutorium i Nr CLIII.333.2021 z dnia 19 lipca 2021 r. w sprawie wydania opinii o uchwale Nr XXXIV/207/21 Rady Gminy Kobylanka z dnia 29 czerwca 2021 r. w sprawie absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2020 rok.

{Urząd Gminy Kobylanka, 2021-10-25, sygn. FN.3021.4.2021.JR}
{RIO Szczecin, 2021-11-08, sygn. K.0542.ZF.25.KK.2021}