Zatrudnienie na stanowisku dyrektora w przedszkolu niepublicznym nauczyciela świadczącego pracę w szkole podstawowej

Stanowisko RIO Gdańsk:

W odpowiedzi na Pana pismo z dnia 25 maja 2021 r., doręczone do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku w dniu 31 maja 2021 r., dotyczące problematyki zatrudnienia na stanowisku dyrektora w przedszkolu niepublicznym nauczyciela świadczącego pracę w szkole podstawowej w kontekście przedstawionego w niniejszym piśmie stanu faktycznego, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.

Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku dokonując analizy ww. pisma uznała, że podlega ono rozpoznaniu w trybie art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r. poz. 2137), w myśl którego do zadań izby należy udzielanie wyjaśnień na wystąpienia podmiotów wymienionych w art. 1 ust. 2 w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych.

Tutejsza Izba zwraca uwagę również, że zasady udzielania wyjaśnień przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Gdańsku w ww. trybie określone zostały w komunikacie zamieszczonym na stronie http://www.gdansk.rio.gov.pl/ (w zakładce: Działalność Izby >> Wyjaśnienia w sprawach stosowania przepisów o finansach publicznych >> Informacje ogólne). Wniosek w sprawie udzielenia wyjaśnień winien zawierać opis stanu faktycznego oraz stanu prawnego, na tle których zrodziły się wątpliwości, proponowanego rozwiązania sprawy, ze wskazaniem podstawy prawnej takiego rozwiązania, zaopiniowanego przez obsługę prawną jednostki oraz jasnego wskazania zaistniałych wątpliwości. Wniosek nie może także dotyczyć prośby o wskazanie sposobu rozwiązania konkretnej i indywidualnej sprawy.

Odnosząc się do treści ww. wniosku z przykrością stwierdzam, że nie spełnia on ww. wymogów, jakie zostały przewidziane dla wniosków o udzielenie wyjaśnienia w sprawie stosowania przepisów o finansach publicznych. Przedmiotem wniosku nie może być bowiem pytanie o wskazanie sposobu rozwiązania konkretnej i indywidualnej sprawy. Takie zaś cechy posiada przedłożony wniosek, co wynika z jego treści. Niezależnie od powyższego wskazać należy, że wniosek z dnia 25 maja 2021 r. – wbrew wyżej przywołanym wymogom – nie zawiera proponowanego sposobu rozwiązania sprawy, a także podstawy prawnej takiego rozwiązania.

Z uwagi na powyższe Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku zmuszona jest do odmowy udzielenia odpowiedzi na złożone zapytania.
Ustosunkowując się jedynie ogólnie do wskazanej w Pana piśmie problematyki, pragnę zwrócić uwagę na następujące aspekty prawne.

We wstępie wskazać należy, że zarówno w publicznych jak i niepublicznych placówkach – co do zasady – istnieje obowiązek zatrudnienia osób z kwalifikacjami nauczycieli wyłącznie na podstawie umowy o pracę. Powyższy wymóg wynika wprost z przepisu art. 10a ust. 1 z dnia 26 stycznia 1982 r. ustawy – Karta Nauczyciela (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r. poz. 2215 z późn. zm.). Jedynie wyjątkowo w szkole niepublicznej można zawrzeć z nauczycielem umowę cywilnoprawną. Wyjątek ten dotyczy nauczycieli prowadzących zajęcia bezpośrednio z uczniami lub wychowankami w wymiarze nie wyższym niż 4 godziny tygodniowo, o ile w treści łączącego strony stosunku prawnego nie przeważają cechy charakterystyczne dla stosunku pracy (art. 10a ust. 2 ustawy – Karta Nauczyciela). Innymi słowy wyłącznie przy spełnieniu wymogów wynikających z ostatniego z wyżej powołanych przepisów – nauczyciel w placówce niepublicznej może zostać zatrudniony na podstawie umowy cywilnoprawnej. Analiza przedstawionego zagadnienia powinna zostać rozpoznana również z uwzględnieniem regulacji wynikającej z treści art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r. poz. 2029 z późn. zm.). Przepis ten wyznacza granice dopuszczalnego wydatkowania dotacji m.in. na: roczne wynagrodzenie osoby fizycznej zatrudnionej w niepublicznym przedszkolu na podstawie umowy o pracę oraz roczne wynagrodzenie osoby fizycznej zatrudnionej w publicznym lub niepublicznym przedszkolu na podstawie umowy cywilnoprawnej, która pełni funkcję dyrektora takiego przedszkola. W myśl tego przepisu środki pochodzące z dotacji przeznaczane na wynagrodzenia dla ww. kategorii osób nie mogą przekraczać 150% 12-krotnego średniego wynagrodzenia nauczyciela dyplomowanego, o którym mowa w art. 30 ust. 3 pkt 4 ustawy – Karta Nauczyciela. Tutejsza Izba wyjaśnia ponadto, że limit wynagrodzeń, o którym mowa w wyżej powołanym przepisie obliczany jest w skali roku. Ustawodawca na podstawie w art. 35 ust. 2a ustawy o finansowaniu zadań oświatowych powiązał limit wynagrodzenia z maksymalnym wymiarem czasu pracy, który oblicza się zgodnie z art. 130 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r. poz. 1320 z późn. zm.), z uwzględnieniem art. 292 § 1 tej ustawy. Oznacza to, że w przypadku osób zatrudnionych na umowę o pracę wynagrodzenie będzie dotyczyć maksymalnego wymiaru czasu pracy, tj. przeciętnie 40 godzin w przeciętnym pięciodniowym tygodniu pracy. W przypadku zatem osoby zatrudnionej np. na pół etatu, należy jej wynagrodzenie przeliczyć na pełny etat. Może ona zatem korzystać jedynie z połowy limitu wynagrodzenia. Podobnie będzie w przypadku osoby zatrudnionej jedynie przez część roku. Aby sprawdzić, czy kwota wynagrodzenia mieści się w limicie, należy zatem zsumować kwoty wynagrodzenia otrzymywanego przez daną osobę fizyczną w ciągu całego roku, przeliczyć ją na maksymalny wymiar czasu pracy i potem porównać z 12 – krotnością średniego wynagrodzenia nauczyciela dyplomowanego [vide: Pilich Mateusz (red.), Komentarz, Finansowanie zadań oświatowych, WKP 2020, Lex].

Zaakcentowania przy tym wymaga, że dotacja rozliczana jest w ramach jednej placówki oświatowej. Dlatego też w przypadku zatrudnienia jednej osoby w dwóch różnych placówkach przy ustalaniu limitu, o którym mowa w art. 35 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, nie bierze się pod uwagę wynagrodzenia pobieranego przez tę osobę z tytułu świadczenia pracy w innej placówce oświatowej (art. 35 ust. 2b tej ustawy a contrario). Mając na uwadze ww. uwarunkowania prawne przyjąć zatem należy, że przy ustalaniu maksymalnej kwoty dotacji dla przedszkola niepublicznego zatrudniającego dyrektora będącego jednocześnie nauczycielem świadczącym pracę w innej placówce oświatowej, nie uwzględnia się wynagrodzenia, które ta osoba otrzymuje z związku z zatrudnieniem w innej placówce, tj. w takim przypadku bierze się pod uwagę tylko wynagrodzenie pobierane z tytułu zatrudnienia w przedszkolu niepublicznym.

Jednocześnie pragnę podkreślić, że jest to jedynie stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku, która nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.

Ponadto uprzejmie proszę o stosowanie się w przyszłości do wymogów, które stawiane są wnioskom o udzielenie wyjaśnień w sprawie stosowania przepisów o finansach publicznych.

{Niepubliczne Przedszkole Słoneczko, 2021-05-25, sygn. -}
{RIO Gdańsk, 2021-06-10, sygn. RP/0441/in./25/1/2021}