Stan faktyczny:
W lutym b.r. na podstawie art. 36 ustawy z dnia 27 października 20171: o finansowaniu zadań oświatowych oraz uchwały Rady Miejskiej w Szepietowie została przeprowadzona kontrola prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji dla niepublicznego przedszkola działającego na terenie Gminy Szepietowo. Zespół kontrolujący zakwestionował sposób dokumentacji wydatkowania dotacji na wynagrodzenie dyrektora w formie not księgowych w okresach: marzec – na kwotę 3500,00 zł, kwiecień — na kwotę 3500,00 zł, maj – na kwotę 3500,00 zł, czerwiec – na kwotę 4000,00 zł, lipiec – na kwotę 4000,00 zł, sierpień – na kwotę 4000,00 zł, łącznie na sumę 22 500,00 zł., gdyż wg kontrolujących nota księgowa nie może stanowić podstawy do wypłaty dotacji za wynagrodzenie dyrektora niepublicznej jednostki oświatowej. W zastrzeżeniach do protokołu Dyrektor Przedszkola zarzuca brak podstaw prawnych do domniemania, ze nie dokonano zapłaty za towar/usługę wymieniona w dokumencie źródłowym. Nie przedstawił pomimo zaleceń w protokole żadnego innego dokumentu udowadniającego iż wydatek został dokonany.
Zastrzeżenia do protokołu dotyczyły również zakwestionowanych przez kontrolujących naliczonych odsetek za nieterminowe regulowanie zobowiązań za energie elektryczną oraz za wywóz nieczystości i odpadów komunalnych. Dyrektor Przedszkola stwierdza, iż zasada gospodarności dysponowania środkami publicznymi nie dotyczy przedszkoli niepublicznych, do których nie stosuje się ustawy o rachunkowości, w związku z czym wydatkowanie dotacji oświatowych nie jest objęte tak rygorystycznie. Zakwestionowano przez kontrolujących wydatki wykazane w rozliczeniach miesięcznych oraz rozliczeniu rocznym na kwotę 254,67 zł (w tym: odsetki za nieterminowe płatności zobowiązań w tym energię elektryczną, kwiaty dla księdza itp. ) oraz noty księgowe dot. wynagrodzenia dyrektora na kwotę 22 500,00 zł.
Dyrektor w skali roku wykazał w rozliczeniach miesięcznych wyższe wydatki niż dotacje przekazane o kwotę 17 988,65 zł. Dotacja przekazana w 2020r. wyniosła 395 405,07 zł.
Pytanie:
1. Czy Gmina może uznać finansowanie z dotacji wynagrodzenie dyrektora niepublicznego przedszkola na podstawie noty księgowej?
2. Czy w związku z powyższym Gmina powinna wszcząć postępowanie administracyjne, w ramach którego wydana zostanie decyzja określająca kwotę należności z tytułu dotacji do zwrotu jako dotację wykorzystaną niezgodnie z przeznaczeniem?
3. Czy prawidłowe byłoby wyliczenie dotacji do zwrotu jeśli na poczet wykorzystanej niezakwestionowanej dotacji zaliczona byłaby kwota nadwyżki wykazanych poniesionych wydatków czyli : nadwyżka poniesionych wydatków 17 988,65 zł minus zakwestionowane wydatki w tym noty księgowe (254,67 + 22 500.00 ) 22 754,67 zł równa się 4 766,02 zł.
Stanowisko własne:
1. Nota księgowa nie stanowi podstawy do wypłaty dotacji za wynagrodzenie dyrektora niepublicznego przedszkola , gdyż dokument ten nie stanowi dowodu dokonania wydatku.
2. Na podstawie art. 61 i 67 ustawy o finansach publicznych Burmistrz Szepietowa powinien wszcząć postępowanie administracyjne w celu określenia kwoty dotacji podlegającej do zwrotu i wydać decyzję w której określi należności z tego tytułu.
3. Wysokość poniesionych, udokumentowanych wydatków w skali roku należy pomniejszyć o zakwestionowane wydatki w protokole. Wynik powyższego działania stanowi kwotę dotacji do zwrotu
Stanowisko RIO Białystok:
Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku udzielając odpowiedzi na wniosek z dnia 08.04.2021 roku, otrzymany w dniu 21.04.b.r. o udzielenie wyjaśnienia w sprawie dotyczącej stosowania przepisów o finansach publicznych, w całości podziela stanowisko własne Wnioskodawcy wyrażone w przedmiotowym piśmie.
Należy zauważyć, że środki publiczne przekazywane z budżetu jst podmiotom nienależącym do sektora finansów publicznych nie tracą statusu publiczności. Taki pogląd jest szeroko reprezentowany w orzecznictwie sądów administracyjnych i komisji orzekających
w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych (np. patrz wyrok NSA I GSK 789/18). Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych
przeznaczone na podstawie ustawy o finansach publicznych, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.
Zasadniczą cechą odróżniającą dotacje od innych rodzajów wydatków jest m.in. to, że podlegają one szczególnym zasadom rozliczenia. Podobną tezę zawarł WSA w Olsztynie (I SA/Ol 242/18 w wyroku z dnia 7.08.2018 r., w którym stwierdził, iż nie można zgodzić się ze
skarżącym, że po przekazania dotacje tracą swój status środków publicznych. Tracą one taki charakter po ich rozliczenia. W związku z powyższym w procesie dysponowania tymi środkami, zdaniem tut. Izby, powinny być stosowane normy narzucone ustawą o finansach publicznych.
W aktualnie obowiązującym porządku prawnym brak jest podmiotu upoważnionego do wydawania wiążącej interpretacji przepisów prawa. Wobec powyższego niniejsze stanowisko proszę potraktować jako niewiążącą opinie prawną.
{Urząd Gminy Szepietowo, 2021
{RIO Białystok, 2021-05-20, sygn. RIO.I.025-10/21}