Kompetencje organu stanowiącego w zakresie wyboru przedsięwzięć realizowanych w ramach RFIL

Stanowisko RIO Lublin:

Odpowiadając na pismo nr RGR.1510.1.1.2021.IŻ z dnia 15 marca 2021 r. wniesione w związku z postępowaniem w sprawie rozpatrzenia skargi na działania wójta Gminy Konstantynów dotyczące nieuwzględnienia proponowanych przez Spółdzielnię Mieszkaniową „Astra” w Konstantynowie przedsięwzięć o wsparcie finansowe w ramach Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych, Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie stwierdza, że nie jest właściwa do zajęcia stanowiska w powyższej kwestii.

W piśmie zawarła Pani prośbę o wydanie opinii w sprawie zasadności złożonych przez Gminę Konstantynów wniosków obejmujących przedsięwzięcia wskazane w piśmie. Do zadań regionalnych izb obrachunkowych należy wydawanie opinii w sprawach określonych w ustawach. Zakres spraw podlegających zaopiniowaniu właściwych RIO określają przepisy art. 13 pkt 1, 3–5 i 8 oraz pkt 12 i 13 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2137).

Ponadto, na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 poz. 305 z późn. zm.), regionalne izby obrachunkowe wydają opinie o prawidłowości planowanej kwoty długu jst (art. 230 ust. 4) oraz o możliwości sfinansowania deficytu przedstawionego w projekcie uchwały budżetowej i odpowiednio w uchwale budżetowej (art. 246 ust. 1 i 3). Wskazane przepisy nie określają kompetencji RIO w zakresie wydawania opinii w sprawie zasadności złożonych przez jst wniosków obejmujących poszczególne przedsięwzięcia, tym samym brak jest podstaw do ustosunkowania się przez tutejszą Izbę do zawartej w Pani piśmie prośby.

Kontrola zasadności złożonych przez Gminę Konstantynów wniosków obejmujących przedsięwzięcia w zakresie wskazanym w piśmie należy do Rady Gminy, która prawnie decyduje o ich ewentualnym uwzględnieniu w budżecie, co powinno w istocie przesądzać o przystąpieniu do ich realizacji. Brak jest podstaw do działania RIO w tym zakresie. Wybór przedsięwzięć ubiegających się czy korzystających ze wsparcia należy do właściwych organów gminy. Wskazuje na to przepis § 6 ust. 1 uchwały nr 102 Rady Ministrów z dnia 23 lipca 2020 r. w sprawie wsparcia na realizację zadań inwestycyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego (M. P. z 2020 r., poz. 662), który stanowi, że wsparcie udzielane jest na wniosek jednostki, składany przez elektroniczną skrzynkę podawczą do Prezesa Rady Ministrów za pośrednictwem właściwego wojewody.

Z analizy tych przepisów wynika, że gmina samodzielnie podejmuje decyzje o przeznaczeniu pozyskanych z tego źródła środków na konkretne cele. Decyzja taka nie podlega ocenie organu nadzoru jakim jest izba obrachunkowa, z zastrzeżeniem że owe przeznaczenie mieści się w zakresie działania gminy. Wskazane w piśmie przedsięwzięcia do tego zakresu niewątpliwie można zaliczyć.

Podsumowując powyższe, wybór konkretnych przedsięwzięć proponowanych przez gminę we wniosku o udzielenie wsparcia udzielanego w oparciu o wspomnianą uchwałę Rady Ministrów, nie podlega opiniowaniu przez izbę obrachunkową.

{Urząd Gminy Konstantynów, 2021-03-15, sygn. RGR.1510.1.1.2021.IŻ}
{RIO Lublin, 2021-04-01, sygn. RIO-I-430/16/21}