Czy wydatki na wypłatę ekwiwalentu nauczyciela za niewykorzystany urlop i zakup wyposażenia przedszkola (strojów dla dzieci) mogą być sfinansowane z dotacji oświatowej?

Stanowisko RIO Lublin:

W odpowiedzi na Pani zapytanie z dnia 5 lutego 2021 r. dotyczące wydatków bieżących finansowanych z dotacji uprzejmie wyjaśniam.

Dotacje dla szkół i przedszkoli publicznych i niepublicznych przeznaczone są na dofinansowanie realizacji zadań przedszkola w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U z 2020 r. poz. 2029 z późn. zm.) i mogą być wykorzystywane wyłącznie na pokrycie wydatków wskazanych w tych przepisach. Należy w tym miejscu zwrócić uwagę, że poprzez otrzymanie dotacji oświatowej, dofinansowanym w istocie nie będzie podmiot takie przedszkole prowadzący, ale zadania realizowane przez placówkę, którą ten organ prowadzi, polegające na zapewnieniu kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej. Wobec tego, dotacje przeznaczone na realizację zadań przedszkola, ograniczone są do zakresu ich wykorzystania. Rola dotacji oświatowej nie polega na subsydiowaniu wszelkiej działalności prowadzonej przez przedszkole bądź jednostkę prowadzącą przedszkola, czy też pokrywaniu wszelkich ich wydatków.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Izby, wskazane w pytaniu wydatki na wypłatę ekwiwalentu nauczyciela za niewykorzystany urlop i zakup wyposażenia przedszkola (strojów dla dzieci), w przypadku wyczerpania przesłanek określonych w powołanym powyżej przepisie art. 35 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, są wydatkami, które mogą być sfinansowane z dotacji, przy czym należy w tym miejscu zastrzec, że ocena wykorzystania dotacji należy do organu dotującego. Skoro w ustawie o systemie oświaty nie wskazano zamkniętego katalogu wydatków bieżących, które mogą zostać finansowane z dotacji, ani ich odrębnej definicji, to gmina udzielająca dotacji dokonuje oceny prawidłowości jej wykorzystania przez przedszkole i – w przypadku uznania wydatków za poniesione niezgodnie z przeznaczeniem określonym w ustawie o systemie oświaty – wydaje decyzję w sprawie zwrotu dotacji, od której stronie służy odwołanie do samorządowego kolegium odwoławczego, a w dalszej kolejności skarga do sądu administracyjnego. Jednocześnie informuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie, prowadząc działalność informacyjną, instruktażową i szkoleniową przedstawia wyłącznie swoje stanowisko i nie jest upoważniona do wydawania rozstrzygnięć w indywidualnych sprawach ani do dokonywania wiążącej wykładni przepisów prawa.

Ponadto, w celu właściwej oceny przez Izbę zgłaszanych wątpliwości, wniosek o udzielenie wyjaśnienia powinien zawierać wskazanie przepisu z zakresu finansów publicznych budzącego wątpliwości interpretacyjne wraz z opisem zaistniałego stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w tym zakresie. Wniosek jest do pobrania na stronie BIP RIO w Lublinie w zakładce: Udzielanie wyjaśnień w trybie art. 13 pkt 11 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych.

{Niepubliczne Przedszkole Dwujęzyczne abc, 2021-02-05, sygn. -}
{RIO Lublin, 2021-02-10, sygn. RIO-I-430/13/21}