Pytanie:
Do dnia 31 marca 2020r. w Gminie Zabór obowiązywały trzy różne stawki opłaty za gospodarowanie odpadami:
1) w sposób zmieszany,
2) w sposób selektywny
3) w sposób selektywny przy założeniu, że odpady biodegradowalne zbierane są do własnego kompostownika.
Od kwietnia 2020r. weszła w życie uchwała wprowadzająca tylko jedną stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w sposób selektywny. Zostały w tej sprawie wysłane zawiadomienia do mieszkańców, informujące o nowej stawce i obowiązku nowej opłaty.
Jednocześnie od kwietnia 2020r.weszły w życie wzory nowych deklaracji.
Od listopada 2020r., zgodnie z podjętą uchwałą wprowadzono zwolnienie z części opłaty właścicieli kompostujących bioodpady we własnym kompostowniku.
Czy gmina od listopada 2020r. zobowiązana jest w swoim systemie wymiarowym/księgowym obniżyć: opłatę bez złożenia nowych deklaracji?
Czy też gmina może naliczyć: zniżkę dopiero, jeżeli właściciel złoży nową deklarację, w której zadeklaruje, że kompostuje bioodpady w przydomowym kompostowniku iw związku z tym zadeklaruje niższą opłatę?
Z uwagi na prowadzenie postępowania skargowego proszę o zajęcie stanowiska w w/w sprawie.
Stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowa w Zielonej Górze:
W nawiązaniu do pisma z dnia 1 lutego 2021 r. znak GKN.602.1.2021 w sprawie zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym, informuje:
Zgodnie z art. 6k ust. 4a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. 22020 poz. 1439), rada gminy, w drodze uchwały, zwalnia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości
zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym. Stosownie do art. 6m ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach właściciel nieruchomości jest
obowiązany złożyć deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych. Deklaracja
stosownie do art. 6m ust. 1b zawiera dane niezbędne do określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w tym informacje dotyczące posiadania kompostownika
przydomowego i kompostowania w nim bioodpadów stanowiących odpady komunalne.
Natomiast art. 6k ust. 4b wyżej powołanego przepisu stanowi, że w razie stwierdzenia, że właściciel nieruchomości, który złożył informacje, o której mowa w art. 6m ust. 1b pkt 7 nie posiada kompostownika przydomowego lub nie kompostuje bioodpadów stanowiących odpady komunalne w kompostowniku przydomowym, lub uniemożliwia wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta, lub upoważnionej przez niego osobie dokonanie oględzin nieruchomości, w celu weryfikacji zgodności informacji, o której mowa w art. 6m ust. 1b pkt 7, ze stanem faktycznym – wójt, burmistrz lub prezydent miasta stwierdza, w drodze decyzji, utratę prawa do zwolnienia, o którym mowa w ust. 4a.
Biorąc pod uwagę wyżej cytowane przepisy należy stwierdzić, że przedmiotowe zwolnienie nie jest zwolnieniem automatycznym wynikającym z ustawy — gmina musi wprowadzić takie zwolnienie, a właściciele nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi posiadający kompostowniki przydomowe i deklarujący, że będą w nich kompostować bioodpady stanowiące odpady komunalne, powinni zamieścić w deklaracji informacje w tej sprawie.
Stanowisko prezentowane W udzielonej odpowiedzi nie jest prawnie wiążące, lecz stanowi jedynie prezentacje poglądu Izby, w sprawie objętej zapytaniem. Niniejsza odpowiedź nie stanowi również wykładni obowiązujących przepisów prawa w zakresie objętym zapytaniem.
Jednocześnie wskazuje, że przy występowaniu o udzielenie wyjaśnień zgodnie z art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. z 2019 r., poz. 2173), należy dołączyć własne stanowisko w przedstawianej sprawie.
Wniosek nie powinien dotyczyć rozstrzygnięcia sprawy indywidualnej, której załatwienie leży w gestii obsługi prawnej Urzędu.
Na stronie BIP Izby w zakładce „Wyjaśnienia i odpowiedzi w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych” zamieszczony jest wzór postępowania w sprawie udzielania wyjaśnień.
{Urząd Gminy Zabór, 2021-02-01, sygn. GKN.602.1.2021}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Zielonej Górze, 2021-02-16, sygn. RIO.II.K.061.4.2021}