Stanowisko RIO Białystok:
Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku odpowiadając na wniosek z dnia 4.11.2019 roku, otrzymany w dniu 6.11. b.r. o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych i zawarte w nim pytania wyraża następujące stanowisko w sprawie.
Z treści stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę wynika, że osoba fizyczna prowadzi dwie formy działalności: oświatową regulowaną przepisami ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148: t.j.) oraz działalność regulowaną mającą charakter działalności gospodarczej, usankcjonowanej przepisami ustawy z dnia 6 marca 2018 roku – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r., poz. 1292:t.j.). Osoba fizyczna wskazana we wniosku objęta jest obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowym dwukrotnie, tj: z tytułu prowadzenia działalności oświatowej (przedszkola) oraz z tytułu prowadzenia działalności, w zakresie opieki nad dziećmi do lat 3. tj. prowadzenia żłobka. Prowadząca przedszkole i żłobek opłaca również podwójną składkę na ubezpieczenie zdrowotne odrębnie za każdą działalność. Wiadomo też, że osoba, której dotyczą analizowane zagadnienia formalno-prawne pełni funkcję dyrektora przedszkola, będąc jednocześnie organem prowadzącym.
Przepisy ustawy z dnia 27 października 2017 roku o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2203 ze zm.) w art. 35 ust. 1 pkt.1 lit. a) przewidują, że dotacje przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań placówek wychowania przedszkolnego, szkół lub placówek w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej mogą być wykorzystywane, między innymi na wynagrodzenia osoby fizycznej prowadzącej przedszkole, inną formę wychowania przedszkolnego, szkolę lub placówkę, jeżeli odpowiednio pełni funkcję dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki albo prowadzi zajęcia w innej formie wychowania przedszkolnego.
Ponadto, zarówno przepisy ustawy o finansowaniu zadań oświatowych jak też ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.), dotyczą jedynie podmiotów wskazanych w tym ustawach. Wśród nich nie występują placówki opieki nad dziećmi do lat 3. Oznacza to. że również dotacje z budżetu gminy przewidziane w ustawie o finansowaniu zadań oświatowych nie będą dotyczyły takich placówek. Regulacje prawne dotyczące żłobków oraz klubów dziecięcych w zakresie przyznawania takim podmiotom dotacji celowej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego lub instytucji publicznej usankcjonowane są w art. 60 ustawy z dnia 4 lutego 201 1 roku o opiece nad dziećmi do lat 3 (Dz. LI. z 2019. poz. 409: t.j.).
Pomimo, że ustawodawca dopuszcza zbieg tytułów z ubezpieczenia społecznego dla osób prowadzących kilka rodzajów działalności pozarolniczej (na co wskazuje wnioskodawca i przyznaje na gruncie art. 9 ustawy z dnia 13 października 1998 roku o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 300 ze zm.) możliwość wyboru działalności jako tytułu do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych – w niniejszej sprawie prowadząca dwie działalności dobrowolnie zgłosiła wnioski o bycie objęta ubezpieczeniami emerytalnymi i rentowymi z tytułu obu działalności, do czego uprawnia ją art. 9 ust 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych), to w zastanym we wniosku stanie faktyczno-prawym dotyczącym finansowania składowych wynagrodzenia tj. składek z tytułu obowiązkowych ubezpieczeń społecznych, z dotacji przewidzianej na gruncie ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, mogą być finansowane w w składki ale wy łącznie na rzecz podmiotu, do którego znajdują zastosowanie przepisy ustawy – Prawo oświatowe.
W obecnie obowiązującym porządku prawnym brak jest podmiotu upoważnionego do wydawania wiążącej wykładni przepisów prawa. Wobec tego niniejsze stanowisko w sprawie proszę potraktować jako niewiążącą opinie prawną.
{Urząd Gminy Supraśl, 2019-11-04, sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku, 2019-12-02, sygn. RIO.11-025-38/19}