Formy przekazania dotacji

Stanowisko RIO Białystok:

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku odpowiadając na wiosek z dnia 2 października 2019 roku. otrzymany w dniu 7 października b.r, o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych, podziela stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

Uzupełniająco, Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku, wskazuje, na aspekt wynikający z treści art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869 ze zm.), dotyczący podstaw prawnych dotowania. Jak wskazuje brzmienie przepisu, podstawę taką może stanowić sama ustawa o finansach publicznych, ustawa szczególna (odrębna) lub umowa międzynarodowa. Każdy wydatek dokonywany ze środków publicznych musi mieć swoje oparcie w przepisach prawa. Zgodnie z nakazem zawartym w art. 7 Konstytucji RP działania organów władzy publicznej, w tym w sferze finansów publicznych, muszą być podejmowane na podstawie i w granicach prawa, co statuuje zasada legalizmu. Ustawa o finansach publicznych określa formy wydatków dotacyjnych – dotacje przedmiotowe, podmiotowe oraz celowe – i wskazuje, w sposób ogólny, przeznaczenie poszczególnych rodzajów dotacji. To, jakiego rodzaju dotacją należy się posłużyć w konkretnej sytuacji społecznej czy gospodarczej, będzie wynikało z przepisów ustaw szczególnych zawierających upoważnienia do dokonywania wydatków w tej formie. Ustawodawca dopuszcza w art. 372 ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r. poz. 1668 ze zm.), możliwość przyznawania przez jednostkę samorządu terytorialnego na rzecz uczelni wyższych, środków finansowych na wykonywanie zadań wskazanych w art. 11 niniejszej ustawy, bez wskazania formy w jakiej środki mogą być przekazane.

Nie mniej w ocenie RIO przepis art. 372 interpretowany w zbiegu z innymi zapisami ustawy , w tym przypadku w zakresie celów realizowanych w ramach ustawy o szkolnictwie wyższym i nauce, które wskazane są przez ustawodawcę w art. 11 niniejszej ustawy, również przemawia za słusznością stanowiska wyrażonego przez wnioskodawcę.

W obecnie obowiązującym porządku prawnym brak jest podmiotu upoważnionego do wydawania wiążącej wykładni przepisów prawa. Wobec tego niniejsze stanowisko w sprawie proszę potraktować jako niewiążącą opinie prawną.

{Urząd Miasta Łomży, 2019-10-02, sygn. -}

{Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku, 2019-10-30, sygn. RIO.II-025-31/19}