Stanowisko RIO Białystok:
W związku z otrzymaniem wniosku z dnia 11 lipca 2019 roku (wpłynął do tut. Izby w dniu 12 lipca 2019 r.) o udzielenie wyjaśnienia w zakresie prawidłowości opodatkowania podatkiem od nieruchomości gruntów i budynków stanowiących własność Gminy Sokółka przekazanych umową użyczenia Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Sokółce, uprzejmie wyjaśniam.
Podstawę do skonstruowania zakresu pojęcia podatnika podatku od nieruchomości stanowi przepis art. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1170 j. t. ze zm.). Określa on podmioty, na których ciąży obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości. Podatnikami mogą być wszystkie podmioty, niezależnie od ich statusu prawnego, a więc: osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, jeśli mają określony w ust. 1-5 tytuł prawny do korzystania z nieruchomości albo obiektów budowlanych lub nawet nie posiadają tytułu prawnego. W kontekście tego wskazania należy podjąć próbę ustalenia jaki tytuł prawny do korzystania z nieruchomości i czy zawarty w katalogu z ust. 1-5, posiada jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej jaką niewątpliwie jest Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Sokółce (posiadający status samorządowego zakładu budżetowego). Z opisu zawartego we wniosku o udzielenie wyjaśnienia wynika, iż podstawą przejęcia przez zakład gruntów i budynków Gminy była umowa użyczenia. Jak wskazano, zgodnie z umową na Zakład przeszły obowiązki wynikające z administrowania budynkami zlokalizowanymi na nieruchomościach oddanych do używania. Wątpliwości budzi kwestia czy ten rodzaj umowy kreuje ZGKiM na posiadacza nieruchomości w kontekście podatkowym. Można mieć wątpliwości szczególnie w kontekście faktu, że w doktrynie nie ma zgodności nawet co do charakteru trwałego zarządu, a przede wszystkim nie ma jednolitego stanowiska co do tego. czy zarządca, na gruncie przepisów materialnego prawa podatkowego jest posiadaczem nieruchomości. Nie ma natomiast wątpliwości, że trwali zarządcy jako posiadacze na podstawie ustawy o gospodarce nieruchomościami są podatnikami podatku od nieruchomości przekazanych im w trwały zarząd. Potwierdza to stanowisko Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie wyrażone w wyroku z dnia 18 września 2008 r. (I SA/Ol 327/08. LEX nr 449963). ze „państwowych i samorządowych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej działających na podstawie ustawy o finansach publicznych cechą charakterystyczną jest to, że pełnią one funkcję reprezentanta interesów Skarbu Państwa i podejmują za niego czynności. Jednakże każda czynność cywilnoprawna państwowej jednostki organizacyjnej jest czynnością Skarbu Państwa dokonaną w jego imieniu i na jego rzecz (…) Państwowe i komunalne jednostki organizacyjne mogą być podatnikami podatku od nieruchomości tylko w razie ustanowienia tych jednostek jako zarządców nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. Inne tytuły do władania nieruchomością wymienione w art. 3 ust. 1 ustawy z 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych nie mogą mieć zastosowania w stosunku do państwowych i komunalnych jednostek organizacyjnych niewyposażonych w osobowość prawną”.
Reasumując można przyjąć, iż tytuł prawny – umowa użyczenia, nie może być podstawą do uznania, iż w aspekcie podatkowym ZGKiM w Sokółce stal się posiadaczem nieruchomości gminnych a tym samym podatnikiem podatku od nieruchomości za nie. Oznacza to, że podatnikiem podatku od nieruchomości pozostaje właściciel czyli Gmina Sokółka.
Jednocześnie podkreślić trzeba, że regionalna izba obrachunkowa nie jest organem właściwym do rozstrzygania indywidualnych spraw podatkowych. Przedstawione poglądy nie mają charakteru wiążącego i nogą być jedynie pomocniczo wykorzystywane przez organy zobowiązane do rozstrzygania konkretnych stanów faktycznych.
Wydawanie indywidualnych interpretacji prawa podatkowego odbywa się na zasadach określonych w rozdziale 1a ustawy Ordynacja podatkowa.
{Urząd Miejski w Sokółce, 2019-07-11, sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku, 2019-08-07, sygn. RIO.II-025-21/19}