Pytanie:
Zwracamy się z uprzejmą prośbą o zajęcie stanowiska w sprawie możliwości finansowania z budżetu samorządu powiatowego specjalistycznego przewozu osób niepełnosprawnych i ich opiekunów.
Przedmiotowa usługę na terenie powiatu miałby świadczyć na zlecenie wyłoniony, zgodnie z przepisami ustawy prawo zamówień publicznych, przewoźnik na warunkach uzgodnionych w umowie.
Usługa miałaby być świadczona w trybie przewozów jednorazowych dla indywidualnych mieszkańców powiatu, którzy z powodu swojej niepełnosprawności nie mogą korzystać z gminnego lub miejskiego transportu zbiorowego.
Koszty świadczonej usługi przez przewoźnika ponoszone byłyby przez Powiat a osoby niepełnosprawne korzystałyby z usługi nieodpłatnie.
W zamyśle mieszkaniec powiatu legitymujący się orzeczeniem o niepełnosprawności, na zamówienie otrzymywałby usługę transportu wraz z pomocą w wyjściu z miejsca zamieszkania do miejsca docelowego przez niego wyznaczonego.
Usługa nie miałaby pełnić funkcji transportu medycznego, a ułatwić osobie niepełnosprawnej dotarcie np. do przychodni, urzędów czy innych instytucji.
Jednocześnie wybrany przewoźnik realizowałby usługę za pomocą pojazdów dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych z uwzględnieniem wymogów technicznych dotyczących np. mocowania wózków inwalidzkich.
Na podkreślenie zasługuje, ze w obecnie obowiązującym stanie prawnym brak jest zapisów wskazujących wprost na możliwość lub brak możliwości realizacji wyżej wymienionej usługi przez samorząd powiatowy.
Stosownie jednak do zapisów art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r., poz. 511) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie wspierania osób niepełnosprawnych. Jednocześnie zgodnie z art. 35a ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2018 r., poz. 511 ze zm.) do zadań powiatu należy podejmowanie działań zmierzających do ograniczenia skutków niepełnosprawności.
Zwracamy się zatem z prośbą, jak na wstępie, o zajęcie stanowiska w sprawie możliwości finansowania z budżetu samorządu powiatowego specjalistycznego przewozu osób niepełnosprawnych i ich opiekunów oraz ewentualne wskazanie klasyfikacji budżetowej przedmiotowej usługi.
Stanowisko RIO Warszawa:
W odpowiedzi na pismo znak DR.311.1.2019.538/KW z dnia 7 czerwca 2019 r. dotyczące możliwości finansowania z budżetu samorządu powiatowego specjalistycznego przewozu osób niepełnosprawnych i ich opiekunów, uprzejmie informuję;
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r., poz. 511), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie wspierania osób niepełnosprawnych oraz zadania w zakresie transportu zbiorowego. Zadania powiatu zostały uszczegółowione w art. 35a ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1172 ze zm.), który stanowi, że do zadań powiatu należy podejmowanie działań zmierzających do ograniczenia skutków niepełnosprawności.
W myśl art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. 2018 r., poz. 2016) organizowanie publicznego transportu zbiorowego polega w szczególności na badaniu i analizie potrzeb przewozowych w publicznym transporcie zbiorowym, z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej zdolności ruchowej;
W opinii tut. Izby samorząd powiatowy może organizować publiczny transport zbiorowy z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych, jednakże kwestia odpłatności i sposobu realizacji zadania należy do decyzji organów jednostki, które dokonują wyboru sposobu realizacji zadania pod względem celowości i gospodarności. Klasyfikacja związana z realizacją zadania transportu zbiorowego to: dział 600 – Transport i łączność, rozdział 60004 – lokalny transport zbiorowy.
W tym miejscu należy wskazać, że Izba nie ma uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa. W związku z tym niniejsze wyjaśnienia proszę potraktować jako stanowisko Izby, które nie jest wiążące dla wnioskującego o udzielenie wyjaśnienia, jak również dla organów rozstrzygających w konkretnych sprawach.
{Starostwo Powiatowe w Piasecznie, 2019-06-07, sygn. DR.311.1.2019.538/KW}
{RIO Warszawa, 2019-07-05, sygn. WA.43.32.2019}