Stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze:
W odpowiedzi na wniosek z dnia 23 kwietnia 2019 r. o udzielenie wyjaśnień w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych, skierowany do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze na podstawie art. 13 pkt. 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r., poz. 561 z późn. zm.) dotyczący wynagrodzenia nauczycieli, pracowników administracji i obsługi szkół i przedszkoli publicznych za czas strajku – informuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa podziela stanowisko przedstawione we wniosku o udzielenie wyjaśnień.
Zgodnie art. 80 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn. Dz.U. z 2018 r., poz. 917 z późn. zm.) wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną. Za czas niewykonywania pracy pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia tylko wówczas, gdy przepisy prawa pracy tak stanowią. W obowiązującym aktualnie stanie prawnym za czas strajku pracownikowi nie przysługuje prawo do wynagrodzenia (do jakiegokolwiek jego składnika), o czym wprost przesądza art. 23 ust. 2 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o rozwiązywaniu sporów zbiorowych (tekst jednolity Dz. U. z 2019 r., poz. 174), stanowiący, że cyt.: „W okresie strajku zorganizowanego zgodnie z przepisami ustawy pracownik zachowuje prawo do świadczeń z ubezpieczenia społecznego oraz uprawnień ze stosunku pracy, z wyjątkiem prawa do wynagrodzenia. Okres przerwy w wykonywaniu pracy wlicza się do okresu zatrudnienia w zakładzie pracy.”. W świetle tak jednoznacznie sformułowanego przepisu art. 23 ust. 2 ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych, zasada wyrażona w art. 80 Kodeksu pracy, tj. że pracownik ma prawo do wynagrodzenia tylko za wykonaną pracę, jest tym bardziej wzmocniona, że okresu strajku nie zalicza się do okresu nieświadczenia pracy, za który pracownik może otrzymać od pracodawcy wynagrodzenie i to w jakiejkolwiek formie (czy to dodatku motywacyjnego, czy nagrody, czy innych składników wynagrodzenia nauczyciela). Zatem żaden pracodawca, a zwłaszcza taki, który zobowiązany jest – przy dokonywaniu wydatków, w tym związanych z prawem pracy – stosować zasady obowiązujące w sektorze finansów publicznych, czyli m.in. zasady wynikającej z art. 44 ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jednolity Dz.U. z 2017 r., poz. 2077 z późn. zm.), nie ma podstawy prawnej do wypłacenia nauczycielom oraz pracownikom administracji i obsługi wynagrodzenia za czas strajku.
Stanowisko prezentowane w udzielonej odpowiedzi nie jest prawnie wiążące, lecz stanowi jedynie prezentację poglądu Izby, w sprawie objętej zapytaniem. Niniejsza odpowiedź nie stanowi również wykładni obowiązujących przepisów prawa w zakresie objętym zapytaniem.
{Urząd Miejski w Sulechowie, 2019-04-23, sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Zielonej Górze, 2019-04-26 , sygn. RIO.II.K.071.8.2019}