Czy zawarcie umów najmu lokali wymaga zgody rady miasta?

Stanowisko RIO Zielona Góra:

W odpowiedzi na pismo Pana Radnego z dnia 26 marca 2018 r., które zostało przekazane do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze w dniu 29 marca br. dotyczące wyjaśnienia – czy Burmistrz Miasta Żagań przed podpisaniem umów najmu lokali zobowiązany był do uzyskania zgody Rady Miasta , o której mowa w art. 18 ust.2 pkt 9 lit. a ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz.U. z 2017 r., poz.1875 z późn.zm.) uprzejmie wyjaśniam, co następuje:

Zgodnie z art. 18 ust.2 pkt 9 lit. a powołanej wyżej ustawy o samorządzie gminnym -do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; uchwała rady gminy jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość; do czasu określenia zasad wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy.

W wyroku z dnia 26 lutego 2016 r. wydanym w sprawie o sygnaturze akt I OSK 2534/15 Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie wyjaśnił, że na podstawie art. 18 ust.2 pkt 9 lit. a ustawy o samorządzie gminnym rada gminy jest wyłącznie kompetentna do podejmowania uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu. Analiza przepisów art.18 ust.2 pkt 9 lit a. ustawy o samorządzie gminnym wskazuje, że w odniesieniu do obrotu nieruchomościami sprawy przekraczające zakres zwykłego zarządu obejmują nabywanie, zbywanie i obciążanie nieruchomości oraz ich wydzierżawianie lub wynajmowanie na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony, a także zawieranie kolejnej umowy po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość.

NSA w Warszawie zauważył, że zasadniczo gospodarowanie mieniem komunalnym należy do zadań wójta, co jednak nie oznacza, że wójt posiada całkowitą swobodę w tym zakresie, bowiem rada, jako organ stanowiący, ma wpływ na kształtowanie wszystkich spraw lokalnych, pod warunkiem, że ustawy nie stanowią inaczej (LEX nr 2036043).

Przedmiotem umów, które powołane zostały w piśmie Pana Radnego z dnia 26 marca br. – nie było nabycie, zbycie, obciążenie, wydzierżawienie ani wynajęcie nieruchomości tworzących gminny zasób komunalny. Umowy te dotyczyły natomiast oddania Gminie Żagań o statusie miejskim do używania na okres 10 lat oraz na czas nieoznaczony określonych pomieszczeń oraz części Dworca z przeznaczeniem na realizację zadań publicznych – który to majątek nie należy do gminnego zasobu komunalnego, a prawo dysponowania nim, między innymi prawo do wynajęcia (do wydzierżawienia) tego majątku przysługuje innym podmiotom, w tym przypadku spółce z ograniczoną odpowiedzialnością pod firmą Żagań Property Development Sp. z o.o. we Wrocławiu oraz spółce akcyjnej Polskie Koleje Państwowe SA z siedzibą w Warszawie.

W świetle powyższego – podpisanie w dniu 26 sierpnia 2016 r. przez Gminę Żagań o statusie miejskim ze Spółką Żagań Property Deyelopment Sp. z o.o. we Wrocławiu umowy najmu oznaczonych pomieszczeń od tej Spółki oraz podpisanie w dniu 20 września 2017 r. przez Gminę Żagań o statusie miejskim oraz Spółkę Polskie Koleje Państwowe SA z siedzibą w Warszawie umowy najmu części powierzchni na Dworcu z przeznaczeniem na realizację zadań publicznych – nie było objęte dyspozycją art.18 ust.2 pkt 9 lit. a ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym i nie wymagało uzyskania zgody Rady Miejskiej w Żaganiu dla dokonania tych czynności prawnych.

W umowach, o których mowa wyżej -Gmina Żagań o statusie miejskim nie jest podmiotem wynajmującym ani wydzierżawiającym majątek Gminy Żagań – tylko najemcą majątku należącego do innych podmiotów.

{anonim / Urząd Miasta Żagań, 2018-03-26, sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Zielonej Górze, 2018-04-12, sygn. RIO.II.K.071.6.2018}