Stanowisko RIO Katowice:
W odpowiedzi na wniosek, który wpłynął w dniu 6 marca 2020 r. informuję, że ustawodawca w art. 217 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869 z późn. zm.) wskazał nowe źródło pokrycia deficytu jednostki samorządu terytorialnego. W następstwie powyższego, w dniu 15 października 2019 r. Minister Finansów, Inwestycji i Rozwoju dokonał stosownej zmiany w rozporządzeniu w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Zatem, w pozycji D13a sprawozdania Rb-NDS o nadwyżce/deficycie jednostki samorządu terytorialnego po stronie planu należy wykazać wartość zaangażowanych do budżetu w danym okresie sprawozdawczym niewykorzystanych środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu, wynikających z rozliczenia dochodów i wydatków nimi finansowanych związanych ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu określonymi w odrębnych ustawach oraz wynikających z rozliczenia środków określonych w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych i dotacji na realizacje programu, projektu lub zadania finansowanego z udziałem tych środków. Podkreślić należy, iż środki niewykorzystane w ww. rozumieniu, to te które wpłynęły na rachunek a nie zostały wydatkowane, na dzień 31 grudnia, na wydatki wskazane konkretną ustawą. Zatem pozycja ta (D13a), zawsze będzie wykazywała wartość dodatnią, bowiem pokazujemy te środki pieniężne na rachunku bieżącym budżetu, które nie zostały wykorzystane na dzień 31 grudnia roku poprzedniego. Natomiast, jeśli na dzień 31 grudnia jednostka nie będzie posiadała takowych środków na rachunku bieżącym budżetu, w sprawozdaniu Rb-NDS o nadwyżce/deficycie jednostki samorządu terytorialnego po stronie planu i wykonania, w przedmiotowym wierszu wykaże wartość zerową. Jednocześnie należy podkreślić, iż po stronie planu, w wierszu tym będzie wykazywana kwota zaangażowana do budżetu jednostki samorządu terytorialnego w danym okresie sprawozdawczym. Zaś po stronie wykonania wartość tych środków będzie stała przez cały rok budżetowy i równa środkom pieniężnym na rachunku bieżącym budżetu, które nie zostały wykorzystane na dzień 31 grudnia roku poprzedniego. Należy zauważyć, iż weryfikacja poprawności danych w tym zakresie będzie możliwa dopiero w momencie przedłożenia do Izby sprawozdań z wykonania budżetu za I kwartał 2020 r.
Odnosząc się z kolei do środków określonych w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych i dotacji na realizacje programu, projektu lub zadania finansowanego z udziałem tych środków, które stanowią refundację poniesionych wcześniej wydatków na konkretne zadania, projekty, programy, to nie należy ich planować, bowiem nie stanowią one środków niewykorzystanych.
Niewykorzystane środki pieniężne, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 8 ustawy o finansach publicznych, należy zaplanować w przychodach roku następnego, zgodnie z treścią załącznika nr 5 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1053 z późn. zm.).
W zakresie wyliczania wyniku wykonania budżetu, nie odnotowano żadnych zmian, zatem stanowi on różnicę między dochodami i wydatkami budżetu.
Należy jednak zauważyć, że powyższe stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach nie ma charakteru wiążącego.
{Urząd Miasta Gliwice, 2020-03-06, sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Katowicach, 2020-05-05 , sygn. WA-023/8_1/20}