Zasady wypłaty dotacji oświatowej

Stanowisko RIO Lublin:

W odpowiedzi na Pana wniosek złożony w dniu 7 marca 2023 r. w trybie art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1668) uprzejmie wyjaśniam.

W myśl przepisu art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2082 z późn. zm.) – dalej ufzo organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, w drodze uchwały, ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w art. 15-21, art. 25, art. 26, art. 28-31a i art. 32, oraz tryb przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania, w tym zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, termin przekazania informacji o liczbie odpowiednio dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków, uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych lub słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych, o których mowa w art. 34 ust. 2, oraz termin i sposób rozliczenia wykorzystania dotacji.

Dotacja oświatowa jest dotacją roczną i z tego punktu widzenia nie stanowi świadczenia okresowego, lecz jednorazowe. Przekazywanie dotacji następuje w 12 częściach w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca (za wyjątkiem stycznia i grudnia), co przy uwzględnieniu obowiązków dotowanego w przedmiocie składania dotującemu informacji o liczbie uczniów, w tym również obowiązków w zakresie aktualizacji danych, sprzyja przekazywaniu właściwych, opartych o uaktualnione dane, środków finansowych. Dotacja przysługuje na ucznia rzeczywistego i należna jest na każde zapisane i uczęszczające do przedszkola dziecko. Należy przy tym zauważyć, że ufzo nie przesądza czy za część miesiąca przysługuje dotacja na ucznia w pełnej wysokości czy też proporcjonalnie do liczby dni posiadania przez dziecko tego statusu.

Mając na uwadze powyższe w ocenie tutejszej Izby dopuszczalna jest korekta liczby dzieci wykazywanych do dotacji oraz wypłata przez jst dotacji na każde dziecko uczęszczające w danym miesiącu do jednostki oświatowej, przy czym – przeliczając dotację proporcjonalnie do liczby dni – winna być ona nie tylko zwiększana za uczniów przyjętych ale również pomniejszana za uczniów, którzy w poprzednim miesiącu utracili status ucznia. Jednocześnie, wobec braku wyraźnych zapisów ufzo w tym zakresie, organ stanowiący nie jest zobowiązany do uregulowania w uchwale podejmowanej na podstawie delegacji określonej w art. 38 ust. 1 ufzo procedury dotyczącej ewentualnej korekty danych dot. liczby dzieci objętych dotacją w danym okresie, co nie oznacza, że w swoim zakresie rada nie może uregulować takich warunków korekt rozliczeń dotacji. W przypadku braku takich postanowień w uchwale, wątpliwości w tym zakresie powinny być wyjaśniane i uzgadniane pomiędzy zainteresowanymi stronami, a w braku porozumienia przekazane do rozstrzygnięcia przez odpowiedni sąd. Jest bowiem sprawą oczywistą, że przyjęty przez gminy tryb postępowania w zakresie udzielania i rozliczania dotacji oświatowych nie może prowadzić do działań sprzecznych z prawem.

Mając na uwadze powyższe wskazuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie, prowadząc działalność informacyjną, instruktażową i szkoleniową przedstawia wyłączne swoje stanowisko i nie jest upoważniona do wydawania rozstrzygnięć w indywidualnych sprawach ani do dokonywania wiążącej wykładni przepisów prawa.

{RIO Lublin, 2023-03-30, sygn. RIO.V.070.18.2023}