Wydatki na opłacenie studiów podyplomowych dla pracowników przedszkola

Stanowisko RIO Opole:

W odpowiedzi na pismo z dnia 20 listopada 2015 r., uzupełnione pismem z dnia 30 listopada 2015 r., dotyczące prośby o udzielenie wyjaśnienia w sprawie pytania, czy do wydatków bieżących przedszkola niepublicznego, finansowanych z dotacji, można zaliczyć wydatki na opłacenie studiów podyplomowych dla pracowników przedszkola, informuję co następuje.

Podstawę prawną dotowania publicznych i niepublicznych przedszkoli stanowią przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, ze. zm.).

Z treści art. 90 ust. 3d powołanej regulacji prawnej wynika, że dotacje, o których mowa w ust. 1a-3b, są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań szkoły, przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego lub placówki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej. Dotacje mogą być wykorzystane wyłącznie na:

1) pokrycie wydatków bieżących szkół, przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego i placówek, obejmujących każdy wydatek poniesiony na cele działalności szkoły, przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego lub placówki, w tym na:

a) wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej szkołę, przedszkole, inną formę wychowania przedszkolnego lub placówkę, jeżeli odpowiednio pełni funkcję dyrektora szkoły, przedszkola lub placówki albo prowadzi zajęcia w innej formie wychowania przedszkolnego,
b) sfinansowanie wydatków związanych z realizacją zadań organu prowadzącego, o których mowa w art. 5 ust. 7 z wyjątkiem wydatków na inwestycje i zakupy inwestycyjne, zakup i objęcie akcji i udziałów lub wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego;

2) zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, obejmujących:
a) książki i inne zbiory biblioteczne,
b) środki dydaktyczne służące procesowi dydaktyczno-wychowawczemu realizowanemu w szkołach, przedszkolach i placówkach,
c) sprzęt sportowy i rekreacyjny,
d) meble,
e) pozostałe środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne o wartości nieprzekraczającej wielkości ustalonej w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych, dla których odpisy amortyzacyjne są uznawane za koszt uzyskania przychodu w 100% ich wartości, w momencie oddania do używania.

Ustawa o systemie oświaty nie stanowi odrębnej definicji określenia wydatki bieżące”, którym się posługuje. Dlatego też dokonując interpretacji tego określenia, należy przyjąć, że zakres tego pojęcia określają przepisy powszechnie obowiązujące, tj. przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.).

Przepisy art. 236 ust. 2 tej ustawy określają, że przez wydatki bieżące budżetu jednostki samorządu terytorialnego rozumie się wydatki budżetowe niebędące wydatkami majątkowymi. Załącznik nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (tj. Dz.U. z 2014 r., poz. 1053 ze. zm.) określa rodzaje wydatków bieżących jednostek budżetowych. W związku z powyższym, dla potrzeb rozliczania wykorzystania dotacji podmiotowych należy kierować się definicją wydatków bieżących określoną w ww. przepisach.

Ponadto do obowiązku organu prowadzącego szkołę lub placówkę, zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 7 ustawy o systemie oświaty należy m.in. zapewnienie obsługi administracyjnej, w tym prawnej, obsługi finansowej, w tym w zakresie wykonywania czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330, z późn. zm.),
i obsługi organizacyjnej szkoły lub placówki.

Tym samym mając na względzie powołane przepisy ustawowe należy uznać, iz pokrycie kosztów studiów podyplomowych pracowników przedszkola niepublicznego mieści się w katalogu wydatków bieżących poniesionych na cele działalności przedszkola, które można pokryć z udzielonej dotacji. Rozpatrując przedmiotowe zagadnienie należy mieć również na uwadze art. 252 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, który stanowi, że dotacje udzielone z budżetu jednostki samorządu terytorialnego:

1) wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem,
2) pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości
– podlegają zwrotowi do budżetu wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, w ciągu 15 dni od dnia stwierdzenia okoliczności, o których mowa w pkt 1 lub pkt 2.

Przedstawiając powyższe należy zaznaczyć, że wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu nie stanowią wiążącej wykładni prawa.

{RIO Opole, 2015-12-14, sygn. NA.III-0221-36/2015}