Uwzględnianie dochodów w planie

Stanowisko RIO Opole:

W odpowiedzi na pismo z dnia 05 stycznia 2015 r. sygn. NKZSO.071.12.2014.BS, uzupełnione pismem z dnia 27 stycznia 2015 r. sygn. NKZSO.071.2.2015.BS, dotyczące wniosku o udzielenie wyjaśnienia w sprawie prawidłowej interpretacji zapisu art. 79a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), czy do wyliczenia omawianych kosztów należy uwzględnić dochody ujęte w planie czy też dochody faktycznie wykonane, które zostały wpłacone, informuję co następuje.

Nowelizacją ustawy o systemie oświaty z dnia 13 czerwca 2013 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 827), ustawodawca wprowadził nowe rozwiązanie prawne przewidziane w art. 79a, które weszło w życie z dniem 1 września 2014 r. Przepis ten precyzuje sposób rozliczeń pomiędzy gminami w przypadku gdy z gminnego przedszkola korzysta dziecko zamieszkujące w sąsiedniej gminie. Stosownie do jego treści, jeżeli do publicznego przedszkola lub publicznej innej formy wychowania przedszkolnego, prowadzonych przez gminę, uczęszcza uczeń niebędący jej mieszkańcem, gmina, której mieszkańcem jest ten uczeń, pokrywa koszty wychowania przedszkolnego tego ucznia w wysokości równej wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego ucznia odpowiednio w publicznych przedszkolach lub publicznych innych formach wychowania przedszkolnego, prowadzonych przez gminę, w której uczeń uczęszcza do przedszkola lub innej formy wychowania przedszkolnego, pomniejszonym o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu gminy, a także o kwotę dotacji, o której mowa w art. 14d ust. 1, otrzymanej na ucznia przez gminę prowadzącą przedszkole lub inną formę wychowania przedszkolnego, do których uczęszcza uczeń.

Rozpatrując przedmiotowe zagadnienie należy mieć na uwadze również art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.), zgodnie z którym plany kont dla budžetu jednostek samorządu terytorialnego powinny uwzględniać, że dochody i wydatki ujmuje się w terminie ich zapłaty, niezależnie od rocznego budżetu, którego dotyczą.

Mając na względzie powołane przepisy prawne oraz celowość wprowadzonego mechanizmu rozliczeń przez ustawodawcę, w opisanym stanie faktycznym, słusznym rozwiązaniem wydaje się zakwalifikowanie opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiących dochód budżetu gminy” jako faktycznie wykonanych.

Przedstawiając powyższe należy zaznaczyć, że wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu nie stanowią wiążącej wykładni prawa.

{RIO Opole, 2015-02-26, sygn. NA.III-0221-1/2015}