Stanowisko RIO Lublin:
Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie odpowiadając na wniosek z 13 lutego 2020 r. o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych, informuje:
Fundusz sołecki stanowi integralną część budżetu gminy, co gminy, oznacza, że wydatkowanie tych środków podlega zasadom określonym w ustawie o finansach publicznych. Zgodnie z art. 216 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 869 z późn. zm.), wydatki budżetu jednostki samorządu terytorialnego są przeznaczone na realizację zadań określonych w odrębnych przepisach, a w szczególności na zadania własne jednostek samorządu terytorialnego.
Stosownie do art. 2 ust. 6 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. z 2014 r. poz. 301, z późn. zm.), środki funduszu przeznacza się na realizację przedsięwzięć, które są zadaniami własnymi gminy, służą poprawie warunków życia mieszkańców i są zgodne ze strategią rozwoju gminy. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506, z późn. zm.) do zadań własnych gminy należą sprawy ochrony przeciwpożarowej. Zasady i sposób wykonywania tych zadań przez gminę unormowane zostały w sposób szczegółowy w ustawie z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1372).
Stosownie do przepisu art. 29 pkt 2 tej ustawy, koszty funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowej pokrywane są m. in. z budżetu jednostek samorządu terytorialnego. Zasada ta znajduje swoje rozwinięcie w przepisach art. 32 tejże ustawy. W myśl tego przepisu na gminie ciąży obowiązek poniesienia kosztów wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej. Na przywołane koszty mogą składać się zarówno wydatki bieżące, jak i majątkowe, a wyznacznikiem dokonania wydatku z budżetu gminy jest okoliczność, czy dany wydatek pozostaje w związku z utrzymaniem gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej. Gmina, podejmując decyzję w przedmiocie dofinansowania danego wydatku, powinna przeanalizować jego zasadność w kontekście związku z zadaniami publicznymi, które jej powierzono, a które wykonuje przy pomocy jednostek ochotniczych straży pożarnych.
Wobec powyższego, w ocenie Izby, opisany we wniosku wydatek z budżetu gminy w ramach środków funduszu sołeckiego na zadania – spełniające wyżej przedstawione wymogi zadań gminy – polegające na remoncie budynków Ochotniczych Straży Pożarnych, jest dopuszczalny.
Niezależnie od powyższego przypominam, że w przypadku, gdy gmina realizując zadanie własne wykorzystuje cudzy majątek, powinna zawrzeć stosowną umowę, określającą co najmniej granice własności i eksploatacji oraz sposób wzajemnych rozliczeń. Jeżeli gmina dokonuje bowiem nakładów na cudzą rzecz to konieczne jest takie zabezpieczenie jej interesów, by nakłady poniesione na tę rzecz zostały należycie rozliczone.
Jednocześnie informuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie, prowadząc działalność informacyjną, instruktażową i szkoleniową przedstawia wyłączne swoje stanowisko i nie jest upoważniona do wydawania rozstrzygnięć w indywidualnych sprawach ani do dokonywania wiążącej wykładni przepisów prawa.
{RIO Lublin, 2020-02-27, sygn. RIO – I – 430/3/2020}