Różnicowanie stawek opłat

Stanowisko RIO Lublin:

Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie odpowiadając na wniosek z 2 marca 2020 r. o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych informuje.

Zgodnie z art. 6k ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2019 r. poz. 2010 ze zm.) rada gminy w drodze uchwały dokonuje wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na nieruchomościach zamieszkanych przez mieszkańców – spośród metod określonych w art. 6j ust. 1, 2 i 3 tejże ustawy – oraz ustala stawkę tej opłaty. Stosownie natomiast do art. 6j ust. 2a ww. ustawy rada gminy może zróżnicować stawki opłaty w zależności od powierzchni lokalu mieszkalnego, liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomość, odbierania odpadów z terenów wiejskich lub miejskich, a także od rodzaju zabudowy. Rada gminy może stosować łącznie różne kryteria różnicujące stawki opłaty.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że różnicowanie stawek opłat według jeszcze innych, nie wskazanych w ustawie, dodatkowych kryteriów nie mieści się w granicach delegacji ustawowej przewidzianej w powołanym powyżej art. 6j ust. 2a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Tym samym nie ma podstaw prawnych do przedstawionego we wniosku różnicowania przez radę gminy, stawek opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (w tym ich obniżenia) w zależności od miejsca położenia nieruchomości, z której mają być odbierane odpady.

Jednocześnie informuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie, prowadząc działalność informacyjną, instruktażową i szkoleniową przedstawia wyłączne swoje stanowisko i nie jest upoważniona do wydawania rozstrzygnięć w indywidualnych sprawach ani do dokonywania wiążącej wykładni przepisów prawa.

{RIO Lublin, 2020-03-30, sygn. RIO – I – 430/9/2020}