Stanowisko RIO Lublin:
Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie odpowiadając na wniosek złożony 26 stycznia br. o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych informuje, że tut. Izba przychyla się do Pana stanowiska zaprezentowanego w piśmie i wyjaśnia.
Stosownie do art. 57 §7 ustawy Ordynacja podatkowa (Dz. U z 2020 r. poz. 2025 z późn. zm. – dalej jako u.o.p.) rada gminy może wprowadzić opłatę prolongacyjną z tytułu rozłożenia na raty lub odroczenia terminu płatności m. in. podatku od nieruchomości oraz zaległości w tym podatku. Co warte podkreślenia przepis ten, do opłaty prolongacyjnej wprowadzonej przez radę gminy, nakazuje odpowiednio stosować § 3-5 powołanego art. 57 u.o.p. Zgodnie zaś z § 5 tego przepisu – nie ustala się opłaty prolongacyjnej, gdy przyczyną wydania decyzji była klęska żywiołowa lub wypadek losowy. Przepisy u.o.p. nie zawierają definicji klęski żywiołowej lub wypadku losowego. Jak prawidłowo wskazano w Pana piśmie, klęska żywiołowa zdefiniowana została w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz. U. z 2017 r. Poz. 1897) – jako katastrofa naturalna lub awaria techniczna, której skutki zagrażają życiu lub zdrowiu dużej liczby osób, mieniu w wielkich rozmiarach albo środowisku na znacznych obszarach, a pomoc i ochrona mogą być skutecznie podjęte tylko przy zastosowaniu nadzwyczajnych środków, we współdziałaniu różnych organów, instytucji oraz specjalistycznych służb i formacji działających pod jednolitym kierownictwem. Natomiast w pkt 2 ww. art. 3 ust. 1 tej ustawy dodano, że przez katastrofę naturalną rozumie się m. in. występowanie chorób zakaźnych ludzi. Status takiej choroby posiada również choroba spowodowana wirusem SARS-CoV-2, co ma potwierdzenie w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 27 lutego 2020 r. w sprawie zakażenia korona wirusem SARS-CoV-2 (Dz. U. z 2020 r. poz. 325).
W ocenie tutejszej Izby, obecna sytuacja związana z pandemią COVID-19 pozwala na zakwalifikowanie jej jako klęski żywiołowej, w rozumieniu powołanego wyżej art 57 § 5 u.o.p. Co warte podkreślenia stanowisko takie zaprezentował również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie, który w wyroku z dnia 10 września 2020 r. sygn. akt. I SA/Rz 459/20, zwrócił uwagę, że przepis art. 57 § 5 u.o.p., zgodnie z którym nie ustala się opłaty prolongacyjnej, gdy przyczyną wydania decyzji w sprawie ulgi podatkowej były klęska żywiołowa lub wypadek losowy, znajduje zastosowanie także do opłat prolongacyjnych wprowadzonych przez gminę na podstawie art. 57 § 7 u.o.p., co zdaniem tego Sądu jednoznacznie wynika z literalnego brzmienia art. 57 § 8 u.o.p. W konsekwencji powyższego, w opinii tut. Izby, można nie ustalać opłaty prolongacyjnej gdy przyczyną wydania decyzji na podstawie art. 67a § 1 pkt 1 lub 2 u.o.p. była klęska żywiołowa, z którą aktualnie – jak wyżej wskazano – mamy do czynienia.
Jednocześnie informuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie, prowadząc działalność informacyjną, instruktażową i szkoleniową przedstawia wyłącznie swoje stanowisko i nie jest upoważniona do wydawania rozstrzygnięć w indywidualnych sprawach ani do dokonywania wiążącej wykładni przepisów prawa.
{Urząd Miasta Świdnik, 2021-01-26, sygn. -}
{RIO Lublin, 2021-02-10, sygn. RIO-I-430/9/21}