Stanowisko RIO Lublin:
W związku z otrzymanym w dniu 8 lutego 2022 r. pismem z prośbą o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych tutejsza Izba informuje.
Kwestie wzajemnego rozliczenia kosztów dotacji pomiędzy gminami uregulowano w art. 50 i 51 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych dalej jako – u.f.z.o. (Dz. U. z 2021 r. poz. 1930 z późn. zm.).
Zgodnie z brzmieniem art. 50 ust. 2 ustawy finansowaniu zadań oświatowych, jeżeli do placówki wychowania przedszkolnego prowadzonej przez gminę uczęszcza uczeń objęty wychowaniem przedszkolnym do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy 6 lat, niebędący jej mieszkańcem, który nie jest uczniem niepełnosprawnym, gmina, której mieszkańcem jest ten uczeń, pokrywa koszty wychowania przedszkolnego tego ucznia w wysokości równej podstawowej kwocie dotacji (dla przedszkoli określa ją art. 12 ust. 1 u.f.z.o.), określonej dla gminy, w której uczeń uczęszcza do placówki wychowania przedszkolnego, pomniejszonej o kwotę dotacji, o której mowa w art. 53 ust. 1 u.f.z.o., przewidzianej na ucznia na dany rok budżetowy.
Powyższe przepisy wskazują zatem, że zwrot dotacji dotyczy dziecka będącego uczniem przedszkola prowadzonego przez gminę, do którego uczęszcza dziecko. Nie ma przy tym znaczenia liczba dni faktycznego pobytu dziecka będącego uczniem w danym przedszkolu. Jednocześnie należy zwrócić uwagę na okoliczność, iż gmina prowadząca przedszkole ponosi również w okresie wakacyjnym zwykłe koszty utrzymania przedszkola obejmujące wynagrodzenie pracowników, opłaty za media itp.
Natomiast sam zapis „uczęszcza” w art. 50 ust. 2 u.f.z.o., w ocenie tutejszej Izby należy rozpatrywać w kontekście posiadania statusu ucznia, a nie rzeczywistej obecności w przedszkolu. Należy przez to rozumieć, że dziecko na podstawie określonego tytułu prawnego korzysta z przedszkola lub szkoły lub innej placówki wychowawczej, a więc faktycznie uczestniczy w realizacji jej zadań, a nieobecność w toku ich przebiegu nie jest wyrazem rezygnacji z udziału w działalności takiej placówki.
Pogląd taki reprezentuje również dotychczasowe orzecznictwo sądowoadministracyjne, zgodnie z którym w czasie krótkotrwałej lub nawet długiej (z różnorakich przyczyn) nieobecności w szkole dziecko nie traci przymiotu ucznia (wyrok NSA z 8 marca 2017 r., sygn. akt II GSK 4795/16), a zatem na takie dziecko powinna nadal przysługiwać dotacja.
Gmina prowadząca przedszkole powinna w ocenie Izby obciążyć gminę, której mieszkańcem jest uczeń, kosztami wychowania przedszkolnego za miesiące, w których dane dziecko jest zapisane do przedszkola, w tym z zamiarem korzystania z innych, wskazanych jako „dyżurne” przedszkoli, niezależnie od faktycznej frekwencji.
Jednocześnie informuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie, prowadząc działalność informacyjną, instruktażową i szkoleniową przedstawia wyłącznie swoje stanowisko i nie jest upoważniona do wydawania rozstrzygnięć w indywidualnych sprawach ani do dokonywania wiążącej wykładni przepisów prawa.
{Urząd Miasta Dęblin, 2022-02-08, sygn. -}
{RIO Lublin, 2022-02-17, sygn. RIO.V.070.12.2022}