Przeznaczenie niewykorzystanych środków na prowadzenie zasobu geodezyjnego i kartograficznego

Stanowisko RIO Kielce:

Szanowny Panie Prezydencie, wnioskiem z dnia 17.11.2021 roku, doręczonym na adres Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach w dacie 24.11.2021 roku, zwrócił się Pan o udzielenie odpowiedzi na pytanie:

Czy niewykorzystane w danym roku (np. w 2021 r.) środki pochodzące z dochodów uzyskanych w roku bieżącym w związku z zadaniami związanymi z gromadzeniem, aktualizacją, uzupełnianiem, udostępnianiem i zabezpieczaniem zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz wyłączaniem materiałów z zasobu, powinny być zaplanowane do wykorzystania i przeniesienia w budżecie w roku następnym (tj. np. w 2022 r.)?

Z opisu stanu faktycznego wynika, że przedmiotem zapytania są środki o których stanowi art. 41b ust. 3, w kontekście przypisania tym regulacjom prawnym statusu szczególnych zasad wykonania budżetu, o których mowa w art. 237 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.

Odpowiadając na to pytanie, wskazać należy na następujące okoliczności.

Zgodnie z art. 41b ust.3 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r. poz. 1990 ze zm.), dalej p.g.k. – z budżetu odpowiednio samorządu województwa i powiatu, w wysokości nie mniejszej niż uzyskana w roku poprzednim kwota wpływów, o których mowa w ust. 1 i2, są finansowane zadania związane z gromadzeniem, aktualizacją, uzupełnianiem, udostępnianiem i zabezpieczaniem zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz wyłączaniem materiałów z zasobu, w szczególności:

1) przebudowa i remont lokali przeznaczonych do prowadzenia zasobu;

2) wyposażenie i utrzymanie w należytym stanie technicznym lokali przeznaczonych do prowadzenia zasobu;

3) informatyzacja zasobu;

4) zakładanie, aktualizacja i modernizacja map topograficznych i tematycznych, osnów geodezyjnych, mapy zasadniczej, geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, ewidencji gruntów i budynków,

5) weryfikacja wyników zgłoszonych prac geodezyjnych przekazywanych do organu Służby Geodezyjnej i Kartograficznej;

6) wykonywanie ekspertyz i opracowań dotyczących stanu zasobu oraz jego potrzeb rozwojowych;

7) zakup urządzeń, oprzyrządowania, sprzętu informatycznego, oprogramowania oraz sprzętu poligraficznego, niezbędnych do realizowania zadań wymienionych w pkt 1-6;

8) podnoszenie kwalifikacji pracowników Służby Geodezyjnej i Kartograficznej zatrudnionych w związku z prowadzeniem zasobu poprzez pokrywanie kosztów szkoleń, narad i konferencji w zakresie udostępniania, aktualizacji, utrzymywania i rozwoju tego zasobu.

Jak wynika z art. 217 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r. poz. 305 ze zm.), dalej u. f. p. – deficyt budżetu jednostki samorządu terytorialnego może być sfinansowany m.in. przychodami pochodzącymi z niewykorzystanych środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu, wynikających z rozliczenia dochodów | wydatków nimi finansowanych związanych że szczególnymi zasadami wykonywania budżetu określonymi w odrębnych ustawach.

W ocenie Izby powołany wyżej art. 41b ust. 3 p.g.k. nie stanowi o szczególnych zasadach wykonywania budżetu, określonych w art. art. 217 ust. 2 pkt 8 f.p. Miasto Kielce w bieżącym roku jest zobowiązane do finansowania zadań o których stanowi art. 41b ust. 3 p.g.k. w wysokości nie mniejszej niż uzyskana w roku poprzednim kwota wpływów, określonych w art. 41b ust. 2 p.g.k. Zatem planując w budżecie na 2022 rok wysokość wydatków przeznaczonych na finansowanie zadań, o których stanowi art. 41b ust 3 p.g.k. nie należy kierować się kwotą niewykorzystanych środków na przedmiotowe zadania w roku poprzednim.

Jednocześnie pragnę podkreślić, że jest to jedynie stanowisko Regionalnej [zby Obrachunkowej w Kielcach, która nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.

{Urząd Miasta Kielce, 2021-11-17, sygn. -}
{RIO Kielce, 2021-12-22, sygn. WI.54.67 2021}