Stanowisko RIO Kielce:
W odpowiedzi na wniosek z dnia 23.12.2022 r. o udzielenie wyjaśnienia w przedmiocie pokrywania kosztów zakupu paliwa do samochodów OSP wykorzystywanych na cele wskazane we wniosku, Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach, podziela stanowisko prezentowane przez Wnioskodawcę, gdyż:
Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 o ochronie przeciwpożarowej (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r. poz. 2057), koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej jednostek ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w art. 15 pkt 1a-5 i 8, ponoszą podmioty tworzące te jednostki (tu. Gmina). W myśl art. 1 ww. ustawy, ochrona przeciwpożarowa polega na realizacji przedsięwzięć mających na celu ochronę życia, zdrowia, mienia lub środowiska przed pożarem, klęską żywiołową lub innym miejscowym zagrożeniem poprzez:
1) zapobieganie powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia;
2) zapewnianie sił i środków do zwalczania pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia oraz na rzecz ochrony ludności;
3) prowadzenie działań ratowniczych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej.
Mając powyższe na uwadze, w ocenie tut. Izby, Gmina nie może pokrywać kosztów zakupu paliwa do samochodów będących w dyspozycji OSP w przypadku ich wykorzystywania na dojazdy strażaków, które nie są związane z ochroną życia, zdrowia, mienia lub środowiska.
Jednocześnie pragnę podkreślić, że jest to jedynie stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach, która nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa
{RIO Kielce, 2023-01-26, sygn. WI.54.66.2022}