Stanowisko RIO Kielce:
Pismem z dnia 27 stycznia 2023 r., zwrócił się Pan o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
- Czy planując inwestycje należy zabezpieczyć środki na realizację w/w zadania § 6370 w kwocie brutto, czy też podatek vat należy zabezpieczyć w § 6050, skoro dofinasowanie do zadania będzie kwotą brutto inwestycji?
- Czy w związku z odliczeniem podatku vat przez Gminę zgodnie z interpretacją Dyrektora Krajowej informacji Skarbowej, od wydatków poniesionych na realizację inwestycji sfinansowanej ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład gmina zobowiązana jest zwrócić jako zwrot dofinansowania w części odpowiadającej odliczonemu podatkowi VAT?
Odpowiadając na powyższe pytania Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach podziela Pańskie stanowisko zaprezentowane w części D wniosku o udzielenie wyjaśnienia, w którym wskazano, że środki z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych nie stanowią dotacji w rozumieniu przepisów o finansach publicznych i w związku z odliczeniem podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację inwestycji, Gmina nie będzie zobowiązana do zwrotu otrzymanego dofinansowania w części odpowiadającej odliczeniu podatkowi VAT. Przedmiotowe środki należy zabezpieczyć w budżecie w kwocie brutto w § 6370-,,Wydatki poniesione ze środków z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych na realizację zadań Inwestycyjnych”.
Przechodząc do uzasadnienia zajętego stanowiska informuję, że:
- Środki z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych nie są dotacjami w rozumieniu art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. Dz.U. z 2022 r. poz. 1634 z późn. zm.),
- Zasady rozdziału i przekazywania jednostkom samorządu terytorialnego dofinansowania na realizację zadań inwestycyjnych, mających na celu przeciwdziałanie COVID-19 określa uchwała Rady Ministrów nr 84/2021 z dnia 1 lipca 2021 r. w sprawie ustanowienia Rządowego Funduszu Polski Ład, podjęta na podstawie art. 65 ust. 28 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID – 19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz.568, z późn. zm.),
- Zgodnie z treścią § 4, ww. uchwały Rady Ministrów wartością zadania inwestycyjnego objętego dofinansowaniem jest całkowita łączna wartość wynagrodzenia wykonawcy za wykonanie zadania inwestycyjnego, w tym wartość ceny dostaw określonych w umowie lub umowach mających na celu realizację zadania inwestycyjnego. Przepis § 4 kreuje więc zasadę brutto wartości inwestycji objętej dofinansowaniem z Funduszu,
- Postanowienia § 1. ust. 4 oraz § 8. ust. 7 załącznika do uchwały nr 84/RM wprowadzają regulację dotyczącą obniżenia wartości wynagrodzenia wykonawcy inwestycji, bez względu na podstawę tego obniżenia,
- Przedmiotowa uchwała stanowiąc zasady przekazywani dofinansowania z Funduszu nie zawiera regulacji odnośnie do ewentualnego obniżenia wartości inwestycji ze względu na prawo do odliczenia podatku naliczonego,
- Uwzględniając treść § 3. ust. 3 i 4 Załącznika do przedmiotowej uchwały podmioty uprawnione składając wniosek o dofinansowanie nie przekazują Prezesowi Rady Ministrów jako dysponentowi środków informacji o tzw. kwalifikowalności VAT.
Jednocześnie pragnę podkreślić, że jest to jedynie stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach, która nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.
{RIO Kielce, 2023-03-30, sygn. WI.54.6.2023}