Oświetlenie zabytkowych obiektów sakralnych

Stanowisko RIO Opole:

W odpowiedzi na pismo z dnia 8 sierpnia 2013 r. sygn. SKB.3251.4.1.2012 w sprawie udzielenia wyjaśnienia odnośnie oświetlenia (iluminacji) zabytkowych obiektów sakralnych usytuowanych na nieruchomościach niebędących własnością gminną w ramach działań promujących gminę informuję, co następuje.

Zgodnie z art. 216 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm), wydatki budżetów jednostek samorządu terytorialnego są przeznaczone na realizację zadań określonych w odrębnych przepisach, w szczególności na zadania własne j.s.t.

Przepis ten w sposób wyraźny i jednoznaczny wskazuje na ścisłe powiązanie wydatku budżetowego z finansowaniem zadania publicznego (własnego) wyłącznie takiego, które zostało określone w odrębnym przepisie. Zatem legalność wydatku budżetowego musi zostać oceniona poprzez pryzmat zadań własnych określonych przepisami prawa.

Zadania własne jednostki samorządu terytorialnego finansowane ze środków budżetów j.s.t., określone są przez samorządowe ustawy ustrojowe.

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 594), do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Przykładowy katalog zadań własnych gminy zawiera art. 7 powołanej ustawy. W punkcie 18 wskazanego przepisu ustawodawca wyszczególnił jako zadanie własne sprawy promocji gminy. Również orzecznictwo sądowe potwierdza możliwość uznania wydatków na promocję gminy jako zadania własnego jednostki samorządu terytorialnego.

Podnieść należy, że środki i metody promocji gminy nie są nigdzie ustawowo regulowane, stąd do gminy należy jak to zadanie własne z zakresu promocji gmina będzie wykonywała, w szczególności jakie narzędzia i metody do tego wykorzysta.

Tym samym jako słuszne należy uznać twierdzenie gminy, zgodnie z którym gmina jest uprawniona do ponoszenia określonych wydatków w celu promocji, o ile dokonanie tego wydatku nie narusza szczególnych sposobów wydatkowania środków publicznych określonych między innymi w ustawie z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz w ustawie z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej.

Natomiast zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 11 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 1113) ocena legalności planowanych wydatków w budżecie gminy należy do właściwości Kolegium i jest dokonywana w trakcie badania uchwał budżetowych.

{RIO Opole, 2013-09-11, sygn. NA.III-0221-23/2013}