Stan faktyczny:
Zgodnie z art. 52 ust. 15 ustawy O finansowaniu zadań oświatowych opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego w publicznych placówkach wychowania przedszkolnego prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz opłaty za korzystanie z wyżywienia w takich placówkach stanowią nieopodatkowane należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym, o których mowa w art. 60 pkt 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych.
Dyrektor przedszkola, w drodze czynności materialno-technicznych, dokonuje stosownego obliczenia miesięcznej należności wynikającej z liczby godzin, w których dziecko korzystało w danym miesiącu 2 wychowania przedszkolnego i wyżywienia. Dochodzenie należności budżetowych z tytułu nieuiszczonych opal za korzystanie z wychowania przedszkolnego i wyżywienia następuje na podstawie przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966 roku o postępowaniu egzekucyjnym. w administracji (t.j.Dz.U.2019 poz. 1438 z późn.zm.).
Pytanie:
Czy za nieterminowe opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego i wyżywienie dziecka w przedszkolu publicznym gmina powinna naliczać odsetki za zwłokę jak od zaległości podatkowych?
Stanowisko własne:
Zdaniem wnioskodawcy gmina za nieterminowe opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego i wyżywienie dziecka w przedszkolu może naliczać odsetki za zwłokę jak za zaległości podatkowe.
Stanowisko RIO Warszawa:
W odpowiedzi na zapytanie z dnia 3 października 2019 r. dotyczące powinności gminy w naliczaniu odsetek, jak za zaległości podatkowe, z tytułu nieterminowych opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego i wyżywienia dziecka w przedszkolu publicznym, uprzejmie informuję, że ustalenie wysokości opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego w przedszkolach prowadzonych przez gminę następuje w drodze uchwały rady gminy podjętej na podstawie art. 52 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2203 ze zm.).
Do ustalania opłat za korzystanie z wyżywienia w publicznych placówkach wychowania przedszkolnego, z mocy art. 52 ust. 12 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, stosuje się odpowiednio przepisy art. 106 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.), co oznacza, że wysokość tych opłat ustala dyrektor przedszkola w porozumieniu z organem prowadzącym przedszkole. Dyrektor przedszkola, w drodze czynności materialno-technicznych, dokonuje stosownego obliczenia miesięcznej należności wynikającej z liczby godzin, w których dziecko korzystało w danym miesiącu z wychowania przedszkolnego.
Zgodnie z art. 52 ust. 15 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego w publicznych placówkach wychowania przedszkolnego prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz opłaty za korzystanie z wyżywienia w takich placówkach stanowią niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym określone w art. 60 pkt 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 869 ze zm.). Zgodnie z art. 67 ust 1 tej ustawy, do spraw dotyczących należności, o których mowa w art. 60, nieuregulowanych niniejszą ustawą stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 ze zm.) i odpowiednio przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, ze zm.). Opłaty te stanowią dochód gminy i mają charakter publicznoprawny, jednak nie stanowią podatku w rozumieniu art. 6 ustawy – Ordynacja podatkowa, nawet jeśli przez podatki rozumie się opłaty oraz niepodatkowe należności budżetowe. Z treści przepisów ustawy o finansowaniu zadań oświatowych nie wynika prawo do naliczania odsetek od nieterminowo uiszczanych opłat. W ustawie tej nie wprowadzono również odniesienia do stosowania innych ustaw, z których wynikałoby uprawnienie do dochodzenia od zobowiązanego odsetek, w razie nie uiszczenia przedmiotowych opłat w terminie.
Pobieranie opłat za wychowanie przedszkolne, powinno wynikać z aktu administracyjnego. Zgodnie z art. 61 ust. 1 pkt 4, ust. 2 oraz ust. 3 pkt 4 ustawy o finansach publicznych organami pierwszej instancji właściwymi do wydawania decyzji w odniesieniu do należności, o których mowa w art. 60, o ile odrębne ustawy nie stanowią inaczej, są w stosunku do należności budżetów jednostek samorządu terytorialnego – wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta albo marszałek województwa. Nieuiszczenie należnej opłaty skutkuje wszczęciem procedury dochodzenia należności na podstawie przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2019 r. poz. 1438 ze zm.). Procedura ta w przypadku nieterminowych opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego w publicznych placówkach wychowania przedszkolnego prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz opłat za korzystanie z wyżywienia w takich placówkach daje podstawę do wyegzekwowania od zobowiązanego jedynie należności głównej albowiem brak jest ustawowych podstaw prawnych do naliczania odsetek od którejkolwiek z ww. opłat.
Należy wskazać że Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie nie ma uprawnień do dokonywania powszechnie, obowiązującej wykładni przepisów prawa. W związku z tym niniejsze wyjaśnienie należy traktować jako stanowisko Izby, które nie jest wiążące dla wnioskującego o udzielenie wyjaśnienia, jak również dla organów rozstrzygających w konkretnych sprawach.
{Miejskie Przedszkole nr 1 w Mszczonowie, 2019-10-03, sygn. -}
{RIO Warszawa, 2019-11-06, sygn. WA.43.54.2019}