Ewidencja mylnej wpłata na rachunek bankowy

Stan faktyczny:

Związek posiada jeden rachunek bankowy do obsługi jednostki i organu.

W dniu 31 grudnia WFOŚiGW zdublował przelew na rachunek Związku z tytułu opłaty produktowej. Jedna wplata została zaksięgowana przez Związek na dochody, zaś druga powtórzona wpłata została zaksięgowana jako niewłaściwe uznanie. W jednostce operacja ta została zaksięgowana Wn 130-90002-4990 Ma 240, zaś w organie Wn 133 Ma 240. W sprawozdaniu Rb-28S zaistniała sytuacja została wykazana w dziale 900 rozdział 90002 symbol 4990 z ujemnym znakiem. W roku następnym wpłata została zwrócona do WFOŚiGW. Księgowanie było zapisane odwrotnym zapisem — w jednostce 240 -130-xxxxx-4990, w organie Wn 240 Ma 133.

W sprawozdaniu RB 288 zwrot błędnie otrzymanej kwoty został przedstawiony w dziale 900 rozdział 90002 4990

W związku z tym, że niewłaściwe uznania bądź obciążenia można wykazać wprowadzając symbol 4990.

Pytanie:

Czy zwrot niewłaściwie otrzymanej kwoty — sklasyfikowane] symbolem 4990 – należy ująć również na koncie 902? Jak powinna wyglądać ewidencji powyższych zdarzeń księgowych?

Stanowisko własne:

W Załączniku nr 36 do Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Dopuszcza się, aby w sytuacjach wyjątkowych, niezależnych od jednostki, niewłaściwe obciążenia oraz uznania rachunków bieżących wykazywać, Wprowadzając symbol 4990 zamiast paragrafu; niewłaściwe obciążenie wykazuje się zapisem zwykłym, a niewłaściwe uznania rachunku – jako liczbę ujemną.
Niewłaściwe przelewy środków powinny być wyjaśnione i rozliczone w następnym okresie sprawozdawczym.

Księgowanie zdarzenia w jednostce Wn 130xxxxx-4990 Ma 240, zaś w organie Wn 133 Ma 240.
W roku następnym zwrot błędnie otrzymanej kwoty – w jednostce 240 — 130-xxxxx-4990, w organie Wn 240 Ma 133.

Według Związku zdarzenie nie powinno być księgowane na koncie 902, ponieważ nie stanowi to wydatku a jedynie zwrot środków niewłaściwie otrzymanych.

Stanowisko RIO Bydgoszcz:

W odpowiedzi na Pana wniosek o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych, który wpłynął do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy, w dniu 29 stycznia 2021 r., w sprawie zajęcia stanowiska dotyczącego ewidencji zdarzeń księgowych związanych z niewłaściwym obciążeniem rachunku Związku, Regionalna Izba Obrachunkowa w Bydgoszczy informuje:

Z treści wniosku o udzielenie wyjaśnienia wynika, że na rachunek bankowy Związku wpłynęła suma tytułem mylnego uznania tegoż rachunku. Przepisy art. 40 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305) zobowiązują jednostki sektora finansów publicznych, w tym Związki, do prowadzenia rachunkowości zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. poz. 217), z uwzględnieniem zasad określonych w ustawie o finansach publicznych oraz zasad szczególnych wynikających z przepisów rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2020 r. poz. 342).

Zasady ewidencji zdarzeń dotyczących budżetów jst zawarte zostały w załączniku Nr 2 „Plan kont dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego” do ww. rozporządzenia. Zgodnie z opisem do konta 133 „Rachunek budżetu” służy ono do ewidencji operacji pieniężnych dokonywanych na bankowych rachunkach budżetu. Zapisy na koncie 133 są dokonywane na podstawie dokumentów bankowych, w związku z czym musi zachodzić zgodność zapisów między jednostką a bankiem. W razie stwierdzenia błędu w dokumencie bankowym sumy księguje się zgodnie z wyciągiem, natomiast różnicę wynikającą z błędu odnosi się na konto 240, jako „sumy do wyjaśnienia”. Różnicę tę wyksięgowuje się na podstawie dokumentu bankowego zawierającego sprostowanie błędu.

Biorąc powyższe pod uwagę operacja dotycząca mylnego uznania rachunku budżetu zgodnie z ww. zasadami funkcjonowania kont powinna być ujęta tylko w ewidencji budżetu na koncie 133, w korespondencji z kontem 240.

Z uwagi, że Związek posiada rachunek budżetu tzw. wspólny rachunek bankowy, a operacja ta nie dotyczyła dochodów jak również wydatków nie powinna być ujmowana w ewidencji tzw. jednostki tj. na kontach zawartych w załączniku Nr 3 do ww. rozporządzenia. W konsekwencji należy wskazać, że mylne uznanie rachunku budżetu nie podlega ujęciu na koncie 902 „Wydatki budżetu”, a ponadto nie powinno być ujmowane w sprawozdawczości budżetowej (Rb-28S).

W tym miejscu należy wskazać, że Izba nie ma uprawnień dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa. W związku z tym niniejsze wyjaśnienie należy potraktować, jako stanowisko Izby, które nie jest wiążące dla wnioskującego o udzielenie wyjaśnienia, jak również dla organów rozstrzygających w konkretnych sprawach.

{Związek Komunalny Gmin Powiatu Chełmińskiego, 2021-01-19, sygn. -}
{RIO Bydgoszcz, 2021-02-26, sygn. RIO-KA-073-3/2021}