Finansowanie kształcenia uczniów klas wielozadaniowych w zakresie teoretycznych przedmiotów zawodowych

Stanowisko RIO Opole:

W odpowiedzi na pismo z dnia 17 maja 2017 r., sygn. EKT.031.1.2017.EB, dotyczące wniosku o udzielenie wyjaśnienia na pytanie, czy dopuszczalne jest zawarcie porozumienia pomiędzy powiatem, a powiatem/gminą położną na terenie innego województwa w sprawie powierzenia powiatowi/gminie zadania publicznego polegającego na kształceniu uczniów klas wielozadaniowych w zakresie teoretycznych przedmiotów zawodowych i udzielenie przez powiat powiatowi/gminie dotacji, o której mowa w art. 250 ustawy o finansach publicznych, czy też rozliczenie powinno nastąpić pomiędzy szkołą kierującą i dyrektorem ośrodka ze środków budżetowych szkoły, na podstawie skierowania oraz dokumentów księgowych wystawionych przez ośrodek, informuję co następuje.

Rozpatrując przedmiotowe zagadnienie należy wskazać na brzmienie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tj. Dz. U. z 2016 r. poz. 814 ze zm.). Zgodnie z brzmieniem powołanego przepisu, powiat może zawierać porozumienia w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych z jednostkami lokalnego samorządu terytorialnego, a także z województwem, na którego obszarze znajduje się terytorium powiatu.

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.) w art. 68a ust. 5 pkt 2 stanowi, że minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia warunki, organizację i tryb prowadzenia kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych oraz rodzaje tych form. Na podstawie powyższej delegacji ustawowej zostało wydane Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 622), które w § 14 ust. 1 określa, że turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników w zakresie danego zawodu jest prowadzony przez ośrodek.

Ponadto Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych § 16 ust. 1 wskazuje, że młodociani pracownicy są przyjmowani na turnusy dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników na podstawie skierowania wydanego przez:

  1. pracodawcę albo
  2. szkołę – w przypadku gdy szkoła nie ma możliwości zrealizowania kształcenia zawodowego teoretycznego.

Porozumienie administracyjne jest formą współdziałania jednostek samorządu terytorialnego przy wykonywaniu oświatowych zadań publicznych. Co do zasady jednostki samorządu terytorialnego mogą zawierać porozumienia w sprawie wykonywania oświatowych zadań publicznych z innymi jednostkami oraz z organami administracji rządowej. Przepisy prawa oświatowego pozostawiają podmiotom pierwotnie (ustawowo) zobowiązanym do realizacji zadań oświatowych znaczną swobodę w zakresie decydowania o podjęciu współdziałania w formie porozumienia.

Ponadto w ramach współdziałania możliwe jest udzielenie dotacji, o której mowa w art. 250 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1870 ze zm.). Przepis ten stanowi, że zarząd jednostki samorządu terytorialnego, udzielając dotacji celowej, w tym jednostce sektora finansów publicznych, w przypadku gdy odrębne przepisy lub umowa międzynarodowa nie określają trybu i zasad udzielania lub rozliczania tej dotacji, zawiera umowę, która określa w szczególności:

  1. wysokość dotacji, cel lub opis zakresu rzeczowego zadania, na którego realizację są przekazywane środki dotacji;
  2. termin wykorzystania dotacji, nie dłuższy niż do dnia 31 grudnia danego roku budżetowego;
  3. termin i sposób rozliczenia udzielonej dotacji oraz termin zwrotu niewykorzystanej części dotacji celowej, z tym że termin ten nie może być dłuższy niż terminy zwrotu określone w niniejszym dziale.

Mając na względzie powołane powyżej przepisy, zasady na jakich odbywa się skierowanie na turnusy dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników zostały określone w drodze rozporządzenia. Wskazane akty prawne nie wykluczają możliwości zawierania porozumień pomiędzy gminami/powiatami z różnych województw. Możliwe jest również dokonanie rozliczeń na podstawie skierowania oraz dokumentów księgowych pomiędzy szkołą a ośrodkiem. Jednakże jednostka samorządu terytorialnego w ramach przyznanej jej ustawowo samodzielności określa sposób realizacji poszczególnych zadań własnych.

Przedstawiając powyższe należy zaznaczyć, że wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu nie stanowią wiążącej wykładni prawa.

{RIO Opole, 2017-06-21, sygn. NA.III-0221-21/2017}