Wysokość dotacji należnej dla dotowanego przedszkola niepublicznego

Stanowisko RIO Białystok:

Odpowiadając na wniosek z dnia 16 stycznia 2023 roku, o udzielenie wyjaśnienia w sprawie dotyczącej wysokości dotacji należnej dla dotowanego przedszkola niepublicznego Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przedstawia następujący pogląd w sprawie.

Zgodnie z art. 31 ust. 4 oraz ust. 6 w zw. z ust. 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 z późn. zm.) dzieci w wieku 3-5 lat mają prawo do korzystania z wychowania przedszkolnego, a dzieci w wieku 6 lat mają obwiązek odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego. Natomiast obowiązek zapewnienia warunków do wychowania przedszkolnego jest zadaniem własnym gminy. Gmina w ramach swojego ustawowego obowiązku, na co wskazuje ust. 9 przywołanego powyżej przepisu, powinna zapewnić dziecku możliwość korzystania z wychowania przedszkolnego w:

1) publicznym przedszkolu, oddziale przedszkolnym w publicznej szkole podstawowej lub publicznej innej formie wychowania przedszkolnego, prowadzonych przez gminę, lub

2) publicznym przedszkolu, oddziale przedszkolnym w publicznej szkole podstawowej lub publicznej innej formie wychowania przedszkolnego, prowadzonych przez inną osobę prawną lub osobę fizyczną, położonych na obszarze gminy, lub

3) niepublicznym przedszkolu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, oddziale przedszkolnym w niepublicznej szkole podstawowej, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, lub niepublicznej innej formie wychowania przedszkolnego, o której mowa w art. 21 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, położonych na obszarze gminy.

Jednak w sytuacji, w której liczba dzieci przewyższy liczbę miejsc w placówkach określonych powyżej, wójt zgodnie z art. 31 ust. 10 w zw. z ust 11 ustawy Prawo Oświatowe powinien pisemnie wskazać rodzicom inną placówkę wychowania przedszkolnego położoną najbliżej przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej albo innej formy wychowania przedszkolnego, o przyjęcie do których ubiegali się rodzice dziecka.

Mając na uwadze pytanie zawarte we wniosku dotyczące wysokości dotacji należnej dla dotowanego przedszkola niepublicznego należy przywołać art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2082 z późn. zm.), który wskazuje, że niepubliczne przedszkole niebędące przedszkolem specjalnym otrzymuje na każdego ucznia z budżetu gminy dotację w wysokości równej podstawowej kwocie dotacji dla przedszkoli, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego ucznia niepełnosprawnego przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy. Jednak, aby otrzymać dotację w wysokości 100% przedszkole musi spełnić następujące warunki:

1) określone w art. 13 ust. 1 ustawy – Prawo oświatowe, z tym że czas bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki, o którym mowa wart. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy – Prawo oświatowe, nie może być krótszy niż czas bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki ustalony przez radę gminy dla przedszkoli prowadzonych przez gminę,

2) pobiera opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego nie wyższe niż opłaty ustalone przez radę gminy na podstawie art. 52 ust. 1 pkt 1,

3) prowadzi dokumentację przebiegu nauczania, wychowania i opieki ustaloną dla publicznych przedszkoli,

4) liczba uczniów w oddziale przedszkolnym nie jest wyższa niż liczba uczniów w oddziale publicznego przedszkola określona w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ustawy – Prawo oświatowe,

5) zapewnia uczniom pomoc  psychologiczno-pedagogiczną zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy – Prawo oświatowe,

6) stosuje zasady przyjmowania do publicznych przedszkoli określone w rozdziale 6 ustawy – Prawo oświatowe.

Należy podkreślić, że powyższą dotację zgodnie z art. 22 ustawy o finasowaniu zadań publicznych przyznaje się po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert ogłaszanego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) dla niepublicznych przedszkoli, szkół podstawowych, w których zorganizowano oddział przedszkolny, lub innych form wychowania przedszkolnego, który gmina jest obwiązana przeprowadzić w sytuacji nie zapewnienia wszystkim dzieciom możliwości korzystania z wychowania przedszkolnego. Natomiast regulamin otwartego konkursu ofert oraz kryteria wyboru ofert określa rada gminy w drodze uchwały, uwzględniając konieczność zapewnienia jak najlepszych warunków realizacji wychowania przedszkolnego.

Biorąc pod uwagę przywołane przepisy, zdaniem tut. Izby, gmina która nie jest w stanie zapewnić możliwości korzystania z wychowania przedszkolnego wszystkim dzieciom, powinna przeprowadzić otwarty konkurs ofert na realizację zadania publicznego z zakresu wychowania przedszkolnego. „W momencie wyłonienia niepublicznego przedszkola spełniającego warunki określone w art. 17 ust.1 ustawy o finansowaniu zadań publicznych gmina powinna wypłacić należną dotację w pełnej wysokości na wszystkie dzieci uczęszczające do danego przedszkola. W ten sposób gmina zrealizuje swój ustawowy obwiązek określony w art. 31 ust 4 i 6 ustawy Prawo oświatowe.

W aktualnie obowiązującym porządku prawnym brak jest podmiotu upoważnionego do wydawania wiążącej wykładni przepisów prawa. Niniejsze stanowisko w sprawie proszę potraktować jako niewiążącą opinię prawną.

{RIO Białystok, 2023-03-31, sygn. RIO.II.025-3/23}