Zapraszamy
do składania zamówień na książkę
„Ewidencja należności budżetowych”
lub
Teraz 99 zł
wraz z wysyłką
zamiast 156 zł
Wśród wielu specjalistów od finansów publicznych, niewielu publikuje książki z zakresu rachunkowości i sprawozdawczości jednostek sektora finansów publicznych. Jeszcze mniej autorów prezentuje metody sporządzania sprawozdań finansowych i budżetowych.
Zamiarem autora książki było zmniejszenie luki w literaturze z zakresu rachunkowości, odnoszące się ewidencji należności budżetowych.
Ta książka nie jest powieleniem treści przepisów, ani abstrakcyjną teorią. Oparto ją o praktyczne problemy, występujące w jednostkach.
Jest to książka dla praktyków, a zagadnienia w niej poruszane wynikają z potrzeb zgłaszanych przez pracowników jednostek sektora finansów publicznych. Zainteresuje zarówno osoby zaczynające pracę zawodową, jak i te, które „wiedzą wszystko”.
Stosowane przez jednostki sektora finansów publicznych sposoby ewidencjonowania należności z tytułu dochodów budżetowych rodzą często wątpliwości zarówno ze strony organów kontroli, jak i samych praktyków. Inspiracją do napisania monografii były interpretacje i wyjaśnienia, wydane przez prawodawcę (Ministerstwo Finansów) oraz organy nadzoru i kontroli, dla jednostek sektora finansów publicznych. Autor zidentyfikował wśród nich obszary szczególnie problematyczne, których uporządkowanie stało się celem poszczególnych części monografii.
Struktura pracy podporządkowana jest dwóm zasadom. Pierwsza z nich to poruszanie kolejno zagadnień ogólnych, a następnie tych bardziej złożonych. Stąd pierwszy rozdział poświęcono kwestii samego zdefiniowania pojęcia należności, a rozważania w nim zawarte, wykorzystano w rozdziałach kolejnych np. w piątym rozdziale, w którym poruszono temat momentu ujęcia należności w księgach rachunkowych. Także kategoryzacja należności, która jest tematem drugiego rozdziału, jest niezbędna do podjęcia zagadnień związanych z naliczaniem należności ubocznych, którym autor poświęcił szósty rozdział oraz zaliczania niepełnych wpłat, co zawarto w ósmym rozdziale.
Drugą zasadą, która zdeterminowała strukturę pracy był aspekt czasowy powstawania operacji gospodarczych. Stąd podjęcie zagadnień planowania dochodów ujęto w trzecim rozdziale, a dopiero w kolejnych poruszono kwestie naliczania należności głównych (rozdziały czwarty i piąty), naliczenia należności ubocznych (rozdział szósty) oraz podatku od towarów i usług (rozdział siódmy), ewidencji wpłat (rozdział ósmy), nieściągalności należności (rozdział dziewiąty), kończąc na kwestiach sprawozdawczości, które są zwieńczeniem i ostatecznym rezultatem rachunkowości należności (rozdział dziesiąty).
Wstęp
Rozdział 1. Istota należności i kategorii pokrewnych w rachunkowości budżetowej
1.1. Definicja i kryteria konstytuujące należność
1.2. Przychód i dochód w jednostce sektora finansów publicznych
1.2.1. Przychód i dochód w znaczeniu memoriałowym
1.2.2. Przychody i dochody w znaczeniu kasowym
1.2.3. Podział na dochody budżetu państwa i budżetu jednostek samorządu terytorialnego
1.3. Prawo a obowiązek naliczania należności budżetowych
1.3.1. Penalizacja obowiązku naliczania należności budżetowych
1.3.2. Prawo do niedochodzenia należności a obowiązek jej naliczenia
1.3.3. Niedochodzenie należności powstałych przed datą podjęcia uchwały o niedochodzeniu
Rozdział 2. Kategoryzacja należności budżetowych
2.1. Celowość kategoryzacji należności
2.2. Podział należności na podatkowe lub niepodatkowe
2.3. Publicznoprawny charakter należności
2.3.1. Należności z tytułu realizacji zadań publicznych
2.3.2. Charakterystyka należności sankcyjnych
2.4. Cywilnoprawny charakter należności
2.4.1. Równorzędność stron jako cecha stosunku cywilnoprawnego
2.4.2. Dobrowolność jako cecha stosunku cywilnoprawnego a prawo wieczystego użytkowania i jego przekształcenie w prawo własności
2.5. Podział należności na krótko i długoterminowe
2.5.1. Termin płatności jako determinanta kwalifikacji należności
2.5.2. Współistnienie dwóch definicji należności długoterminowej w rachunkowości budżetowej
2.5.3. Kwalifikacja należności bezterminowych
Rozdział 3. Zastosowanie klasyfikacji budżetowej w planowaniu i ewidencji należności budżetowych
3.1. Klasyfikacja budżetowa jako narzędzie kontroli finansów publicznych
3.2. Wykorzystanie klasyfikacji budżetowej w planowaniu dochodów
3.2.1. Szczegółowość planowania dochodów w procesie tworzenia budżetu
3.2.2. Koncepcja SMUP w planowaniu dochodów jst
3.2.3. Planowanie wieloletnie
3.3. Zastosowanie klasyfikacji budżetowej na kontach zespołu 4 i 7 w ewidencji i sprawozdawczości
Rozdział 4. Ewidencja należności organu podatkowego
4.1. Instytucjonalny aspekt pozyskiwania dochodów budżetowych i jego wpływ na ewidencję
4.2. Naliczanie należności organów podatkowych
4.2.1. Ogólne zasady ewidencji organów podatkowych
4.2.2. Charakterystyka ewidencji należności centralnych organów administracji skarbowej
4.2.3. Charakterystyka ewidencji należności organów podatkowych samorządu terytorialnego
Rozdział 5. Naliczanie należności głównej przypadającej jednostce
5.1. Zastosowanie kont księgowych do ewidencji należności z tytułu dochodów budżetowych
5.1.1. Zastosowanie kont rozrachunkowych 221, 240 i 245
5.1.2. Zastosowanie kont zespołu 7
5.1.3. Zastosowanie konta 226 w korespondencji z kontem 840
5.2. Moment ujęcia w księgach rachunkowych należności budżetowych
5.2.1. Przypis należności udokumentowanych mandatem lub decyzją administracyjną
5.2.2. Przypis „z góry” i zasadność zaewidencjonowania należności w dacie wydania decyzji administracyjnej
5.2.3. Przypis dochodów z umów i decyzji wieloletnich
5.2.4. Zasadność dokonywania przypisu „z góry” i odpisu „z dołu”
5.2.5. Dokonywanie przypisu „z dołu”
5.3. Ewidencja należności z tytułu dochodów nieprzypisanych
5.4. Neutralność dochodów budżetowych dla sytuacji majątkowo-finansowej jednostki budżetowej
Rozdział 6. Naliczanie należności ubocznych
6.1. Podział należności na główne i uboczne jako wymóg sprawozdawczości budżetowej
6.1.1. Istota należności ubocznej
6.1.2. Należności, które nie są należnościami ubocznymi
6.2. Odsetki
6.2.1. Rodzaje odsetek i ich zastosowanie w zależności od charakteru należności
6.2.2. Prawo i obowiązek kwartalnego przypisu odsetek
6.2.3. Kwartalny przypis odsetek
6.3. Koszty upomnienia
6.4. Należności uboczne w transakcjach handlowych
6.4.1. Transakcja handlowa w obrocie gospodarczym
6.4.2. Odsetki w transakcjach handlowych
6.4.3. Rekompensata za koszty odzyskania należności
6.4.4. Niezgodność prawa polskiego z unijnym
6.4.5. Transakcja handlowa jako źródło należności budżetowej o charakterze cywilnoprawnym
Rozdział 7. Ewidencja podatku od towarów i usług w dochodach państwowych jednostek budżetowych
7.1. Zasady rozliczania podatku VAT w działalności jednostek sektora finansów publicznych
7.1.1. Ustalanie zobowiązania podatkowego z tytułu VAT
7.1.2. Czynności niepodlegające VAT jako podstawowy zakres działań jednostek sektora finansów publicznych
7.1.3. Jednostka budżetowa jako podmiot dokonujący sprzedaży opodatkowanej VAT
7.1.4. Ustalanie zobowiązania podatkowego przy dokonywaniu sprzedaży mieszanej
7.1.5. Nadwyżka podatku naliczonego nad należnym jako dochód budżetowy
7.2. Podatek od towarów i usług w państwowej jednostce budżetowej
7.2.1. Państwowa jednostka budżetowa jako podmiot uzyskujący podatkowe należności z tytułu podatku od towarów i usług
7.2.2. Ewidencja należności opodatkowanej VAT w państwowej jednostce budżetowej
7.2.3. Rozliczanie VAT należnego z naliczonym w państwowej jednostce budżetowej
Rozdział 8. Wspólne rozliczenia podatku VAT w jednostkach samorządowych
8.1. Podmiotowość jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego
8.2. Instytucjonalna organizacja jednostek samorządu terytorialnego jako determinanta centralizacji VAT
8.3. Urzędowa metoda przychodowa ustalania podatku naliczonego
8.4. Centralizacja VAT w jednostkach samorządu terytorialnego
8.4.1. Wprowadzenie przepisów centralizacyjnych
8.4.2. Koncepcja ewidencji VAT w urzędzie jst i jednostkach organizacyjnych
8.5. Sprawozdawczość w zakresie dochodów opodatkowanych VAT w jednostkach samorządowych
Rozdział 9. Ewidencja wpłat należności
9.1. Wpłata należności jako dochód wykonany
9.2. Kolejność zaliczenia niepełnej wpłaty zależna od charakteru należności
9.3. Stwierdzenie nadpłaty i jej zaliczenie lub zwrot
9.3.1. Reguły postępowania z nadpłatami w należnościach według Ordynacji podatkowej
9.3.2. Reguły postępowania z nadpłatą na gruncie rozporządzenia ministra finansów
9.3.3. Ograniczenie możliwości zaliczenia nadpłat na inne bieżące należności gminy
9.3.4. Zwrot nadpłat na przykładzie opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych
Rozdział 10. Sprawozdawczość w zakresie należności budżetowych
10.1. Zakres informacyjny sprawozdań finansowych
10.2. Zakres informacyjny sprawozdań budżetowych
10.2.1. Sprawozdania monitorujące kasowe wykonanie dochodów i poziom zadłużenia sektora finansów publicznych
10.2.2. Odpisy należności w sprawozdaniach typu Rb-27*
10.2.3. Wpływ terminu płatności należności na dane w sprawozdaniach typu Rb-27*
10.2.4. Egzekwowanie i egzekucja należności jako determinanta jej uznania za zaległość
10.2.5. Uznanie odsetek i kosztów upomnienia za zaległość
10.2.6. Sporność należności w kontekście sprawozdania RB-N
Zakończenie
Bibliografia
Spis rysunków
Spis schematów
Spis tabel
Numer ISBN: 978-83-968949-0-8
Wydawca: Wydawnictwo Publiconomia
Format: B5
Oprawa: twarda
Objętość: 248 stron, 14 arkuszy wydawniczych
Autorem książki jest dr Ireneusz Rosiek. Jest specjalistą w zakresie finansów publicznych i rachunkowości budżetowej, wykładowcą akademickim oraz ekspertem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Prowadzi szkolenia dla pracowników jednostek sektora finansów publicznych. Jest autorem wielu artykułów w czasopismach fachowych takich jak „Poradnik Rachunkowości Budżetowej” oraz książek „Klasyfikacja budżetowa w świetle interpretacji Ministerstwa Finansów” (2019) oraz „Kontrola zarządcza w rachunkowości budżetowej” (2022).
Sprzedawcą/dystrybutorem książki jest:
PRAXIS-LOGOS
ul. Wiatraczna 29/33
04-384 Warszawa
NIP: 562-165-41-37
REGON: 340571920
tel. 608 702 241
szkolenia@Praxis-Logos.pl
Informacja o przedpłatach
Przedpłaty dotyczą wyłącznie zamawiających, niebędących jednostkami sektora finansów publicznych.
Zamawiający, po złożeniu zamówienia powinien dokonać wpłaty na poniższy rachunek:
Praxis-Logos
ul. Wiatraczna 29/33 04-384 Warszawa
mBank 40 1140 2004 0000 3202 7688 4008
tytułem: przedpłata za książkę
Wysyłka zamówionej książki nastąpi niezwłocznie po odnotowaniu wpływu na rachunek sprzedawcy. Większość przesyłek dociera do zamawiającego następnego dnia roboczego po wysyłce.