Wypłata wynagrodzenia dla Burmistrza Gogolina za miesiąc lipiec

Stanowisko RIO Opole:

W odpowiedzi na pismo sygn. WA.2122.13.2018 z dnia 5 lipca 2018 r., dotyczące wypłaty wynagrodzenia dla Burmistrza Gogolina za miesiąc lipiec, w związku z wejściem w życie przepisów Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych z dnia 15 maja 2018 r. oraz niepodjęciem przez Radę Miejską w Gogolinie uchwały w sprawie obniżenia wynagrodzenia dla Burmistrza Gogolina, wyjaśniam i informuję, co następuje.

Wstępnie podnieść należy, iż udzielanie wyjaśnień przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Opolu w trybie art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 561) nie może dotyczyć sposobu rozwiązania konkretnej i indywidualnej sprawy, ale stosowania przepisów o finansach publicznych.

Analizując przedmiotowe zagadnienie należy wskazać, iż zgodnie z art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze sprost. i zm.) organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa. Adresatami powołanej dyspozycji są zatem również organy jednostek samorządu terytorialnego, które mogą działać na podstawie i w granicach określonych przez prawo kompetencji i przypisanych im zadań oraz z zachowaniem trybu postępowania, co odnieść należy również do sfery finansów publicznych.

Jako niekwestionowane uznać w związku z tym należy, iż stosownie do art. 44 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r.. poz. 2077 ze zm.) jednostki sektora finansów publicznych dokonują wydatków zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów wydatków. Wydatkowanie środków z naruszeniem przepisów (w szczególności ustaw, umów międzynarodowych, aktów wykonawczych – rozporządzeń) nie znajduje uzasadnienia.

W nawiązaniu do powyższego zasadnym jest stwierdzenie, iż dnia 19 maja 2018 r. weszło w życie Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. z 2018 r., poz. 936), które określiło nowe kwoty wynagrodzenia zasadniczego oraz kwoty maksymalnego poziomu dodatku funkcyjnego na poszczególnych stanowiskach dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru (obowiązujące od dnia 1 lipca 2018 r.).

W odniesieniu do podstawy ustalenia wysokości wynagrodzenia burmistrza adresatem powołanych norm jest organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, co związane jest z normatywnym zakresem legitymacji wynikającej z art. 18 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 994 z późn. zm.) oraz art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 902 z późn. zm.), zakreślającej wyłączną właściwość rady gminy do ustalenia wynagrodzenia burmistrza w drodze uchwały.

Samodzielność kształtowania wysokości wynagrodzenia w rozpatrywanym stanie prawnym winna nawiązywać do powszechnie obowiązujących przepisów przywołanego rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, na co zwrócił uwagę Wojewoda Opolski w piśmie sygn. PN.III.4100.66.2018 z dnia 28 maja 2018 r. skierowanym do jednostek samorządu terytorialnego, wskazując na konieczność przeanalizowania treści dotychczas obowiązujących uchwał w sprawie wynagradzania wójtów, burmistrzów, prezydentów miast celem dostosowania wysokości kwot poszczególnych składników wynagrodzenia do obowiązujących przepisów prawa oraz akcentując, iż stosowne działania organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego winien był podjąć do dnia 30 czerwca 2018 r.
Jednocześnie informuję, że kwestie dotyczące ustalenia wynagrodzenia są sytuowane w zakresie badania organu nadzoru ogólnego, tj. wojewody, stąd też działanie bądź zaniechanie w tym zakresie związane jest ze sferą oceny prawnej dokonywanej przez powołany organ nadzoru.

Przedstawiając powyższe należy zaznaczyć, że wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu nie stanowią wiążącej wykładni prawa.

{RIO Opole, 2018-07-27, sygn. NA.III-0221-14/2018}