Stanowisko RIO Opole:
W odpowiedzi na pismo z dnia 10 czerwca 2015 r. sygn. FN.B.1711.2.2015.A.L., uzupełnione pismem z dnia 23 czerwca 2015 r. sygn. FN.B.1711.2.2015.A.L., dotyczące wniosku o udzielenie wyjaśnienia w sprawie wyliczenia kosztów wychowania przedszkolnego ucznia uczęszczającego do przedszkola w gminie, której nie jest mieszkańcem, informuję co następuje.
Nowelizacją ustawy o systemie oświaty z dnia 13 czerwca 2013 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 827), ustawodawca wprowadził nowe rozwiązanie prawne przewidziane w art. 79a, które weszło w życie z dniem 1 września 2014 r. Przepis ten precyzuje sposób rozliczeń pomiędzy gminami w przypadku gdy z gminnego przedszkola korzysta dziecko zamieszkujące w sąsiedniej gminie. Stosownie do jego treści, jeżeli do publicznego przedszkola lub publicznej innej formy wychowania przedszkolnego, prowadzonych przez gminę, uczęszcza uczeń niebędący jej mieszkańcem, gmina, której mieszkańcem jest ten uczeń, pokrywa koszty wychowania przedszkolnego tego ucznia w wysokości równej wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego ucznia odpowiednio w publicznych przedszkolach lub publicznych innych formach wychowania przedszkolnego, prowadzonych przez gminę, w której uczeń uczęszcza do przedszkola lub innej formy wychowania przedszkolnego, pomniejszonym o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu gminy, a także o kwotę dotacji, o której mowa w art. 14d ust. 1, otrzymanej na ucznia przez gminę prowadzącą przedszkole lub inną formę wychowania przedszkolnego, do których uczęszcza uczeń.
Mając na względzie powołane przepisy prawne oraz celowość wprowadzonego mechanizmu rozliczeń przez ustawodawcę, w opisanym stanie faktycznym, słusznym rozwiązaniem wydaje się uwzględnienie wydatków ponoszonych na funkcjonowanie przedszkoli niezależnie od rozdziałów klasyfikacji budżetowej, w których zostały ujęte. Klasyfikacja budżetowa służy bowiem do celów ewidencyjnych, nie przesądza natomiast o stosowanej przez jednostkę samorządu terytorialnego metodzie wyodrębniania określonych wydatków. Zatem istnieją podstawy aby w trakcie kwalifikacji przedmiotowych wydatków, uwzględnić również uzasadnione koszty obsługi finansowo-księgowej przedszkoli. Regulacja prawna nie wprowadza obligatoryjnej formy dotyczącej procedury rozliczania wskazanych kosztów.
Dodatkowo warto nadmienić, że jednostka samorządu terytorialnego może w przepisach wewnętrznych uregulować kwestie związane z rozliczaniem kosztów wychowania przedszkolnego ucznia uczęszczającego do przedszkola w gminie, której nie jest mieszkańcem.
Przedstawiając powyższe należy zaznaczyć, że wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu nie stanowią wiążącej wykładni prawa.
{RIO Opole, 2015-07-16, sygn. NA.III-0221-22/2015}