Zakwalifikowanie lub nieuznanie wydatku do rozliczenia dotacji podmiotowej przyznanej przez Gminę

Stanowisko RIO Opole:

W odpowiedzi na pismo z dnia 6 czerwca 2013 r. dotyczące udzielenia wyjaśnień w sprawie zakwalifikowania lub nieuznania wydatku do rozliczenia dotacji podmiotowej przyznanej przez Gminę, stanowiącego wynagrodzenie osoby będącej organem prowadzącym a zarazem dyrektorem i nauczycielem niepublicznego punktu przedszkolnego oraz żądania kserokopii dokumentów źródłowych przedstawionych do rozliczenia dotacji podmiotowej zespołowi kontrolującemu informuję, co następuje.

Podstawę prawną przyznawania dotacji przedszkolom niepublicznym stanowi art. 90 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 90 ust. 3d powołanej ustawy dotacje, o których mowa w ust. 1a- 3b, są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań szkoły lub placówki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej. Dotacje te mogą być wykorzystane wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących szkoły lub placówki. W powyższym zakresie wypowiedział się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z 23 listopada 2010 r. (sygn. ISA/Kr1434/10) stwierdzając, że dla oceny tej kwestii kluczowe jest brzmienie art. 90 ust. 3d ustawy o systemie oświaty, który nie tylko przewidział zakaz wykorzystywania dotacji na wydatki inne niż bieżące, ale dodatkowo zezwolił na finansowanie z dotacji wyłącznie takich wydatków bieżących, które związane są z realizacją zadań szkoły lub placówki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej.

Wynagrodzenie podmiotu prowadzącego szkołę niepubliczną nie mieści się w tym zakresie. Oznacza to, że wynagrodzenie to nie może być finansowane z dotacji otrzymanej od jednostki samorządu terytorialnego. Wyrok ten został utrzymany w całości przez Naczelny Sąd Administracyjny sygn. IIGSK 1057/11.

Tym samym należy stwierdzić, że obecnie obowiązujące przepisy wykluczają możliwość finansowania wynagrodzenia osoby prowadzącej szkołę niepubliczną ze środków przyznanych w ramach dotacji, co jest zgodne ze stanowiskiem Gminy zaprezentowanym w przedłożonym Izbie piśmie.

Odnosząc się do zagadnienia dotyczącego żądania przez zespół kontrolujący kserokopii i dokumentów źródłowych do rozliczania dotacji podczas przeprowadzania kontroli, należy zwrócić uwagę na regulacje zawarte w art. 90 ust. 3e-g ustawy o systemie oświaty. Zgodnie z powołanymi przepisami, organy jednostek samorządu terytorialnego, mogą kontrolować prawidłowość wykorzystania dotacji przyznanych szkołom i placówkom (przedszkolom) z budżetów tych jednostek. Osoby upoważnione do przeprowadzenia kontroli, mają prawo wstępu do szkół i placówek oraz wglądu do prowadzonej przez nie dokumentacji organizacyjnej, finansowej i dokumentacji przebiegu nauczania.
Natomiast w art. 23 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 ze zm.) wskazano na dopuszczalność przetwarzania danych osobowych, gdy zezwalają na to przepisy prawa. Takimi przepisami są niewątpliwie przepisy art. 90 ust. 3g ustawy o systemie oświaty. Zgodnie z powołanym przepisem, w związku z przeprowadzaniem kontroli prawidłowości wykorzystywania dotacji przez szkoły i placówki, organy j.s.t. mogą przetwarzać dane osobowe uczniów tych szkół i placówek.

Należy więc uznać za prawidłowy pogląd, zgodnie z którym organy kontroli mają prawo żądać kserokopii dokumentów źródłowych przedstawionych do rozliczenia dotacji.

{RIO Opole, 2013-07-10, sygn. NA.III-0221-10/2013}