Stanowisko RIO Opole:
W odpowiedzi na pismo z dnia 11 lutego 2013 r. sygn. FN. 3032.6.2013/TŻ dotyczące udzielenia wyjaśnienia w sprawie zwrotu przez Gminę N. kosztów dotacji, która została udzielona z budżetu Gminy W. dla Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół, które prowadzi Publiczną Szkołę Podstawową wraz z oddziałem przedszkolnym informuję, co następuje.
Podstawę prawną przyznawania dotacji dla publicznego przedszkola stanowi art. 80 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr. 256, poz. 2572 z późn. zm.). Zgodnie z powyższym przepisem przedszkola, o których mowa w ust. 1, otrzymują na każdego ucznia z budżetu gminy dotację w wysokości równej wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego ucznia w przedszkolach publicznych prowadzonych przez gminę, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na niepełnosprawnego ucznia przedszkola i oddziału przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez przez jednostkę samorządu terytorialnego. W przypadku braku na terenie gminy przedszkola prowadzonego przez gminę, podstawą do ustalenia wysokości dotacji są wydatki bieżące ponoszone przez najbliższą gminę na prowadzenie przedszkoli publicznych.
Zgodnie z art. 80 ust. 2a powołanej ustawy, jeżeli do przedszkola, o którym mowa w ust. 1, uczęszcza uczeń niebędący mieszkańcem gminy dotującej to przedszkole, gmina, której mieszkańcem jest ten uczeń, pokrywa koszty dotacji udzielonej zgodnie z ust. 2.
Stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, wychowanie przedszkolne jest realizowane w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz w innych formach wychowania przedszkolnego, z zastrzeżeniem art. 14a ust. 5. Ustawa przewiduje więc alternatywne formy wychowania przedszkolnego w przedszkolu, w oddziale przedszkolnym szkoły podstawowej lub w innej formie wychowania przedszkolnego (tj. w punkcie przedszkolnym lub w zespole wychowania przedszkolnego), przy czym użycie spójnika „lub” należy interpretować, że są to formy równouprawnione.
W ocenie tut. Izby, przez zawarte w art. 80 ust. 2 ustawy o systemie oświaty, sformułowanie przedszkole o którym mowa w ust. 1″ należy w istocie rozumieć przedszkola, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych lub inne formy wychowania przedszkolnego. W konsekwencji, terminologia ta ma zastosowanie do art. 80 ust. 2a określającego obowiązek zwrotu kosztów dotacji udzielonej na ucznia niebędącego mieszkańcem gminy dotującej to przedszkole.
Z uwagi na fakt, iż zadanie publiczne realizowane w oddziałach przedszkolnych, w swojej istocie, jest tożsame z zadaniem realizowanym w przedszkolach, w ocenie Izby, należy uznać, że w przypadku oddziałów przedszkolnych w szkołach publicznych prowadzonych przez podmioty inne aniżeli j.s.t., powinny być zastosowane powołane wyżej zapisy ustawy o systemie oświaty, dotyczące wzajemnych rozliczeń pomiędzy gminami, w związku z uczęszczaniem do danego oddziału przedszkolnego dziecka niebędącego mieszkańcem gminy dotującej oddział przedszkolny, w szczególności art. 80 ust. 2a ustawy o systemie oświaty, tym samym, należy uznać stanowisko gminy zaprezentowane w piśmie za prawidłowe.
{RIO Opole, 2013-03-18, sygn. NA.III.-0221-2/2013}