Zwrot kosztów kształcenia uczniów niepełnosprawnych, będących mieszkańcami innych gmin

Stanowisko RIO Lublin:

W odpowiedzi na wniosek z 17 kwietnia br. o udzielenie wyjaśnienia w zakresie zwrotu kosztów kształcenia uczniów niepełnosprawnych, będących mieszkańcami innych gmin, a uczęszczających do niepublicznego przedszkola dotowanego przez miasto Szczebrzeszyn, przedstawiam następujące stanowisko w sprawie.

Zgodnie z przepisami art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2203 z późn. zm.), na ucznia niepełnosprawnego przysługuje dotacja w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego ucznia niepełnosprawnego przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy. Dotacja przysługuje na każdego ucznia, co oznacza, że w razie zmiany liczby uczniów uprawnionych do dotacji w danym miesiącu powinna ona ulec zmianie.

Zgodnie z art. 51 ust. 3 ustawy, jeżeli do niepublicznego przedszkola, o którym mowa w art. 17 ust. 3, uczęszcza uczeń objęty wychowaniem przedszkolnym do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy 6 lat, niebędący mieszkańcem gminy dotującej to przedszkole, który nie jest uczniem niepełnosprawnym, gmina, której mieszkańcem jest ten uczeń, pokrywa koszty dotacji udzielonej zgodnie z art. 17 ust. 3, do wysokości iloczynu podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli określonej dla gminy dotującej i wskaźnika procentowego ustalonego na potrzeby dotowania niepublicznych przedszkoli, o których mowa w art. 17 ust. 3, w gminie zobowiązanej do pokrycia kosztów udzielonej dotacji, pomniejszając powyższy iloczyn o kwotę dotacji, o której mowa w art. 53 ust. 1, przewidzianej na ucznia na dany rok budżetowy.

Tym samym zwroty kosztów kształcenia między gminami nie dotyczą kształcenia 6- latków i uczniów niepełnosprawnych.

Gmina dotująca, na podstawie danych zgłoszonych do systemu informacji oświatowej, otrzymuje subwencję oświatową, w kwocie której uwzględnione są środki naliczane na dzieci niepełnosprawne objęte wychowaniem przedszkolnym.

Zwiększenie w trakcie roku szkolnego liczby uczniów niepełnosprawnych skutkuje koniecznością wypłaty zwiększonej kwoty dotacji, mimo nieotrzymania na tych uczniów środków w części oświatowej subwencji ogólnej.

Jednostki samorządu terytorialnego, w których zwiększyła się – w stosunku do danych przyjętych do wyliczenia subwencji oświatowej – liczba takich uczniów w trakcie roku budżetowego, mają możliwość występowania do Ministerstwa Edukacji Narodowej z wnioskami o zwiększenie subwencji z rezerwy.

Zdaniem tut. Izby fakt, że miasto Szczebrzeszyn nie otrzymało subwencji na uczniów niepełnosprawnych, którzy do dotowanego przedszkola doszli w trakcie roku, nie wpływa na zasadę określoną w art. 51 ust. 3 ustawy. Pamiętać też należy, że część poniesionych przez gminę kosztów zostanie jej zrefundowana w przyszłych latach. Jeżeli uczniowie ci zostaną wykazani w systemie informacji oświatowej na dzień 30 września bieżącego roku, miasto Szczebrzeszyn otrzyma na tych uczniów subwencję od stycznia następnego roku; fakt niepokrywania się roku szkolnego z kalendarzowym powoduje przesunięcie finansowania w czasie – i w roku, w którym dzieci te nie będą uczęszczały do dotowanego przedszkola – subwencja wciąż będzie na nie wpływać.

W ocenie Izby, przepisy art. 220 ustawy o finansach publicznych, na które powołuje się Pan we wniosku, umożliwiające udzielanie pomocy finansowej między jednostkami samorządu terytorialnego w formie dotacji celowej lub pomocy rzeczowej, na podstawie zawartej umowy, należy traktować jako zgodną wolę obu stron i możliwość udzielenia pomocy a nie obowiązek.

Jednocześnie informuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie, prowadząc działalność informacyjną, instruktażową i szkoleniową przedstawia wyłącznie swoje stanowisko i nie jest upoważniona do wydawania rozstrzygnięć w indywidualnych sprawach ani do dokonywania wiążącej wykładni przepisów prawa.

{RIO Lublin, 2019-05-10, sygn. RIO II-022/14/2019}