Stanowisko RIO Wrocław:
W odpowiedzi na wniosek z dnia 21 października 2019 r. (data wpływu 22 października 2019 r.) sygn. 0411/184/2019 o udzielenie wyjaśnienia w sprawie dotyczącej stosowania przepisów o finansach publicznych zawierający następujące pytania:
1. Czy istnieje możliwość przekazania środków stanowiących fundusz sołecki do instytucji kultury w formie dotacji celowej lub podmiotowej?
2. Czy istnieje możliwość zlecenia Wnioskodawcy przez jej Organizatora zadań polegających na realizacji przedsięwzięć z zakresu organizacji imprez, zgłoszonych przez sołectwa we wnioskach, o których mowa w art. 5 ustawy o funduszu sołeckim, a jeżeli tak, to czy zlecenie tych zadań powinno następować na zasadzie wyboru najkorzystniejszej oferty, z uwzględnieniem przepisów o zamówieniach publicznych?
informuję, co następuje:
Ustawa z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz.U. z 2014 r. poz 301, z późn. zm.), zwana dalej „u.f.s.”, stanowi podstawę do uczestnictwa sołectw w decydowaniu o przeznaczeniu puli wydatków budżetu gminy na przedsięwzięcia sołeckie. Instytucja funduszu sołeckiego nie prowadzi do powstania odrębnego od budżetu zasobu dochodów sołeckich, z jakimi wiązałyby się wydatki sołectw. Zgodnie bowiem z art. 2 ust. 5 u.f.s. fundusz sołecki nie jest funduszem celowym w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 869), zwanej dalej „u.f.p.”. Środki wyodrębnione w ramach funduszu sołeckiego stanowią część budżetu gminy.
Zgodnie z art. 2 ust. 6 u.f.s. środki funduszu przeznacza się na realizację przedsięwzięć, które są zadaniami własnymi gminy, służą poprawie warunków życia mieszkańców i są zgodne ze strategią rozwoju gminy. Ponadto środki te można przeznaczyć również na pokrycie wydatków na działania zmierzające do usunięcia skutków klęski żywiołowej (art. 2 ust. 7 u.f.s.). Organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego jest odpowiedzialny za prawidłowe gospodarowanie środkami tego funduszu przy uwzględnieniu obowiązujących przepisów prawa. Środki funduszu mogą być przeznaczone na realizację każdego przedsięwzięcia wymienionego w katalogu z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2019 r. poz. 506, z późn. zm.) oraz innych zadań własnych, o których mowa w odrębnych przepisach. Fundusz sołecki służy więc wykonywaniu konkretnych, ściśle określonych przedsięwzięć opisanych we wniosku sołectwa. Brak jest zatem możliwości przekazywania środków wyodrębnionych w ramach funduszu sołeckiego w formie dotacji celowej lub podmiotowej na rzecz instytucji kultury, która miałaby docelowo realizować zadania polegające na organizacji imprez sołeckich.
Istnieje możliwość realizacji przez instytucję kultury przedsięwzięć z zakresu imprez sołeckich, zgłoszonych przez sołectwo we wnioskach, o których mowa w art. 5 u.f.s. pod warunkiem, że zadania takie nie będą sprzeczne ze statutem instytucji kultury oraz, że zlecenie nastąpi zgodnie z art. 254 pkt 4 u.f.p. Zlecanie zadań powinno następować na zasadzie wyboru najkorzystniejszej oferty z uwzględnieniem przepisów o zamówieniach publicznych.
Informuję równocześnie, że przedstawione przez Izbę stanowisko nie jest prawnie wiążącą wykładnią obowiązujących przepisów prawa.
{RIO Wrocław, 2019-11-18, sygn. P.WR.54.55.2019}