Opodatkowanie Gminnego Klubu Sportowego i placów zabaw przy szkołach

Stanowisko RIO Kielce:

Szanowny Panie Burmistrzu, wnioskiem z dnia 11.02.2020 roku, doręczonym na adres Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach w dacie 17.02.2020 roku, zwrócił się Pan o udzielenie odpowiedzi na pytania:

1. Czy Gminny Klub Sportowy, skupiający w swych szeregach osoby nie będące dziećmi i młodzieżą, powinien podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości? (drużyna seniorów stanowi zdecydowaną mniejszość).

2. Czy grunty na których wybudowano place zabaw przy szkołach, również powinny podlegać opodatkowaniu? Nieruchomości służą wyłącznie dzieciom i młodzieży.

3. Jakie stawki podatkowe zastosować w przypadku podlegania opodatkowaniu?

4. Czy opodatkowaniu winny podlegać budowie?

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Klub jest stowarzyszeniem prowadzącym działalność w zakresie wychowania fizycznego i sportu, m.in. wśród dzieci i młodzieży. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej. Gmina wydzierżawiła dla Klubu nieruchomość gruntową zabudowaną budynkiem pawilonu sportowego oraz nieruchomości gruntowe wybudowane placami zabaw przy szkołach.

Odpowiadając na to pytanie, wskazać należy na następujące okoliczności.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 1170 ze zm.), dalej u.p.o.l. – zwalnia się od podatku od nieruchomości grunty, budynki lub ich części zajęte wyłącznie na potrzeby prowadzenia przez stowarzyszenia statutowej działalności wśród dzieci i młodzieży w zakresie oświaty, wychowania, nauki i techniki, kultury fizycznej i sportu, z wyjątkiem wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej, oraz grunty zajęte trwale na obozowiska i bazy wypoczynkowe dzieci i młodzieży.

Zwolnienie z podatku dotyczy powierzchni gruntów i budynków wyodrębnionych wyłącznie dla dzieci i młodzieży, faktycznie zajętych na prowadzenie przez stowarzyszenie statutowej działalności w zakresie kultury fizycznej i sportu. Ze zwolnienia nie będą korzystać obiekty wykorzystywane również przez dorosłych oraz okazjonalnie wykorzystywane na inny rodzaj działalności.

Do opodatkowania powołanych wyżej nieruchomości będą miały zastosowanie stawki podatkowe przewidziane dla gruntów pozostałych i budynków pozostałych, o których stanowi art. art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. c) oraz pkt 2 lit. e) u.p.o.l.

Budowle będące w posiadaniu stowarzyszenia nie będą podlegały opodatkowaniu, albowiem stosownie do art. 1a ust. 1 pkt 3 i pkt 4 u.p.o.l. w związku z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 713), nie są związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Jednocześnie pragnę podkreślić, że jest to jedynie stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach, która nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.

{RIO Kielce, 2020-03-17, sygn. WI.54.14.2020}