Wieloletnia praca

Stanowisko RIO Kielce:

Wnioskiem z dnia 19.05.2022 roku, doręczonym na adres Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach w dacie 19.05.2022 roku, Pan Jarosław Dębicki – Zastępca Wójta, działający z upoważnienia Wójta Gminy, zwrócił się o udzielenie odpowiedzi na pytania:

1. Czy dojdzie do naruszenia przepisów o finansach publicznych w związku z realizacją wniosku o wyrównanie dodatku za wieloletnią pracę?

2. Czy ocena stanu faktycznego byłaby inna w przypadku gdyby wypłata wyrównania dodatku za wieloletnią pracę nastąpiła na podstawie wyroku sądu powszechnego?

3. Czy wypłata wyrównania dodatku za wieloletnią pracę na podstawie wyroku sądu powszechnego może stanowić naruszenie dyscypliny finansów publicznych, z tytułu wypłaty pracownikowi odsetek za opóźnienie i kosztów postępowania sądowego.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że pracownik uprawniony do dodatku za wieloletnią pracę po dwóch latach pracy złożył wniosek o zwiększenie jego stażu pracy z tytułu pracy w gospodarstwie rolnym. Pracownik zawnioskował o wyrównanie wynagrodzenia za nieprzedawniony okres.
Odpowiadając na ww. pytania, wskazać należy na następujące okoliczności.

Zgodnie z art. 38 ust. 5 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 530), do okresów pracy uprawniających do dodatku za wieloletnią pracę, nagrody jubileuszowej i jednorazowej odprawy w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy wlicza się wszystkie poprzednio zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze. Takim odrębnym przepisem w przedmiotowej sprawie jest ustawa z dnia 20 lipca 1990 r. o wliczaniu okresów pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym do pracowniczego stażu pracy (Dz. U. Nr 54, poz. 310).

Jak stanowi art. 1 ust. 1 pkt 1-3 ww. ustawy o wliczaniu okresów pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym do pracowniczego stażu pracy, ilekroć przepisy prawa lub postanowienia układu zbiorowego pracy albo porozumienia w sprawie zakładowego systemu wynagradzania przewidują wliczanie do stażu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownika wynikające ze stosunku pracy okresów zatrudnienia w innych zakładach pracy, do stażu tego wlicza się pracownikowi także okresy pracy w gospodarstwie rolnym.

Jeżeli w sprawie przedstawionej we wniosku o udzielenie wyjaśnienia okresy pracy w gospodarstwie rolnym zostały prawidłowo udokumentowane, to od dnia dostarczenia dokumentów staż pracy zatrudnionego podlega zwiększeniu.

Pracownikowi przysługuje również wyrównanie dodatku stażowego za 3 lata wstecz, licząc od dnia udokumentowania tego faktu. Zgodnie z art. 291 § 1 ustawy z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (tekst jedn. Dz.U. z 2020 r. poz. 1320 ze zm.), roszczenia ze stosunku pracy ulegają przedawnieniu z upływem 3 lat od dnia ich wymagalności. Zatem pracownikowi przysługuje wyrównanie za okres, który nie uległ przedawnieniu, niezależnie od tego, czy w tym zakresie złożył stosowny wniosek.

W odniesieniu do pytania dotyczącego odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych Izba wskazuje, że zasady i zakres odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz organy właściwe oraz postępowanie w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych określa ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 289 z późn. zm.). Regionalna Izba Obrachunkowa nie jest zatem organem orzekającym w zakresie odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, jak również nie pełni funkcji oskarżyciela, stąd poza kompetencjami Izby jest udzielenie odpowiedzi na pytanie nr 3 zawarte we wniosku o udzielenie wyjaśnienia.
Jednocześnie pragnę podkreślić, że jest to jedynie stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach, która nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.

{RIO Kielce, 2022-06-15, sygn. WI.54.29.2022}