Stanowisko RIO Kielce:
Szanowny Panie Prezydencie, wnioskiem z dnia 01.03.2022 roku, doręczonym na adres Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach w dacie 01.03.2022 roku, Pan Piotr Łojek – Dyrektor Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu Urzędu Miasta Kielce, działający z upoważnienia Prezydenta Miasta, zwrócił się o udzielenie odpowiedzi na pytanie:
Jak należy interpretować art. 35 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, tj. przeznaczenia dotacji na pokrycie wynagrodzenia osoby fizycznej zatrudnionej – będącej organem prowadzącym, pełniącej funkcję dyrektora w kilku szkołach/placówkach? Czy limit wynagrodzenia dla w/w osoby winien być obliczany każdorazowo dla poszczególnej szkoły/placówki, czy winien stanowić łącznie limit wynagrodzenia, jaki można sfinansować z dotacji, w wyniku zatrudnienia w kilku jednostkach oświatowych?
Odpowiadając na postawione pytanie, wskazać należy na następujące okoliczności.
Zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 1 lit a) oraz aa) ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r. poz. 1930 ze zm.), dalej f.z.o. – dotacje, o których mowa w art. 15-21, art. 25, art. 26, art. 28-31a i art. 32, są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań placówek wychowania przedszkolnego, szkół lub placówek w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej. Dotacje mogą być wykorzystane wyłącznie na:
1) pokrycie wydatków bieżących placówki wychowania przedszkolnego, szkoły i placówki, obejmujących każdy wydatek poniesiony na cele działalności placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub placówki, w tym na:
a) roczne wynagrodzenie osoby fizycznej zatrudnionej na podstawie umowy o pracę w przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole lub placówce w przeliczeniu na maksymalny wymiar czasu pracy – w wysokości nieprzekraczającej:
– 250% 12-krotnego średniego wynagrodzenia nauczyciela dyplomowanego, o którym mowa w art. 30 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 2215) – w przypadku publicznych przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, szkół i placówek oraz niepublicznych przedszkoli, o których mowa w art. 17 ust. 1, oddziałów przedszkolnych w niepublicznych szkołach podstawowych, o których mowa w art. 19 ust. 1, i niepublicznych innych form wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 21 ust. 1,
– 150% 12-krotnego średniego wynagrodzenia nauczyciela dyplomowanego, o którym mowa w art. 30 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela – w przypadku niepublicznych przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w niepublicznych szkołach podstawowych i niepublicznych innych form wychowania przedszkolnego niewymienionych w tiret pierwszym, oraz niepublicznych szkół i placówek,
aa) roczne wynagrodzenie osoby fizycznej zatrudnionej na podstawie umowy cywilnoprawnej w publicznym lub niepublicznym przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole lub placówce oraz osoby fizycznej prowadzącej publiczne lub niepubliczne przedszkole, inną formę wychowania przedszkolnego, szkołę lub placówkę, jeżeli odpowiednio pełni funkcję dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki albo prowadzi zajęcia w innej formie wychowania przedszkolnego – w wysokości nieprzekraczającej odpowiednio kwot określonych w lit. a,
Zgodnie z art. 35 ust. 2a i 2b f.z.o. – maksymalny wymiar czasu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a, oblicza się zgodnie z art. 130 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1320 oraz z 2021 r. poz. 1162), z uwzględnieniem art. 292 § 1 tej ustawy. Wynagrodzenie osoby fizycznej, która w tym samym przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole lub placówce otrzymuje jednocześnie wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a i aa, nie może łącznie przekroczyć wysokości określonych w ust. 1 pkt 1 lit. a.
Cytowane wyżej przepisy art. 35 ust. 1 pkt 1 lit a) oraz aa) f.z.o. ustalają taki sam roczny limit wynagrodzenia osoby fizycznej zatrudnionej zarówno na podstawie umowy o pracę jak również na podstawie umowy cywilnoprawnej w przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole lub placówce w przeliczeniu na maksymalny wymiar czasu pracy. Nie wskazują one jednak na stosowanie tego limitu w stosunku do osób zatrudnionych w więcej niż jednym przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole lub placówce.
Sposób obliczenia maksymalnego czasu pracy dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę określa art. 35 ust. 2a f.z.o. Przepis ten odnosi się do zasad ustalania wymiaru czasu pracy.
Jedynym przepisem, jaki nakazuje sumować wynagrodzenie osoby fizycznej w ramach limitu rocznego jest art. 35 ust. 2b f.z.o. należy jednak zauważyć, że dotyczy on jedynie sytuacji gdy dana osoba otrzymuje jednocześnie wynagrodzenie na podstawie umowy o pracę jak również umowy cywilnoprawnej z tego samego przedszkola, innej formie wychowania przedszkolnego, szkoły lub placówki. Zatem w innych przypadkach nie ma podstaw do stosowania limitu wynikającego z art. 35 ust. 1 pkt 1 lit a) oraz aa) f.z.o.
Jednocześnie pragnę podkreślić, że jest to jedynie stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach, która nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.
{RIO Kielce, 2022-03-21, sygn. WI.54.14.2022}