Stanowisko RIO Kielce:
Szanowna Pani Burmistrz, wnioskiem z dnia 20.01.2022 roku, doręczonym na adres Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach w dacie 21.01.2022 roku, Pani Katarzyna Zioło – Zastępca Burmistrza, działająca z upoważnienia Burmistrza zwróciła się o udzielenie odpowiedzi na pytania:
1. Czy Gmina Zawichost może udzielić dotacji celowej Stowarzyszeniu „Spełnić marzenia” z Zawichostu z przeznaczeniem na wkład własny niezbędny przy ubieganiu się o dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych zakupu samochodu do przewozu osób niepełnosprawnych – uczestników Warsztatu Terapii Zajęciowej w Piotrowicach?
2. Czy Powiat Sandomierski może udzielić Stowarzyszeniu „Spełnić marzenia” z Zawichostu dotacji celowej z przeznaczeniem na zakup samochodu do przewozu osób niepełnosprawnych – uczestników Warsztatu Terapii Zajęciowej w Piotrowicach?
3. Czy Gmina Zawichost może udzielić Powiatowi Sandomierskiemu pomocy finansowej w formie dotacji celowej z przeznaczeniem na dofinansowanie zakupu samochodu do przewozu osób niepełnosprawnych – uczestników Warsztatu Terapii Zajęciowej w Piotrowicach?
4. Czy istnieje możliwość dofinansowania przez Gminę Zawichost działalności Warsztatu Terapii Zajęciowej w Piotrowicach, prowadzonego przez Stowarzyszenie „Spełnić marzenia” z Zawichostu, z przeznaczeniem na zakup samochodu do przewozu osób niepełnosprawnych?
Odpowiadając na to pytanie, wskazać należy na następujące okoliczności.
Wspieranie osób niepełnosprawnych, nie stanowi realizacji zadania własnego gminy. Jednakże gmina ma możliwość dofinansowania warsztatów terapii zajęciowej, w tym na zakup samochodu do przewożenia osób niepełnosprawnych, poprzez udzielenie pomocy finansowej dla powiatu.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r. poz. 920 ze zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie wspierania osób niepełnosprawnych. Wyszczególnienie zadań samorządu powiatu w zakresie wspieranie osób niepełnosprawnych zawiera art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r. poz. 573 ze zm.), dalej PFRON. Zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 8 PFRON do zadań powiatu należy dofinansowanie kosztów tworzenia i działania warsztatów terapii zajęciowej. Jak wynika z art. 35 ust. 2 PFRON, przedmiotowe zadanie jest realizowane przez powiatowe centra pomocy rodzinie. Jednak, jak wynika z art. 10 ust. 1-2 PFRON, warsztaty mogą być również organizowane przez fundacje, stowarzyszenia lub przez inne podmioty. Koszty utworzenia, działalności i wynikające ze zwiększenia liczby uczestników warsztatu są współfinansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz ze środków samorządu powiatowego, lub innych źródeł.
Wyjaśniam, że do środków z innych źródeł, o których stanowi art. 10 ust. 2 PFRON, można zaliczyć np. pomoc finansową udzieloną przez jednostkę samorządu terytorialnego dla powiatu. Jak wynika z art. 216 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r. poz. 305 ze zm.) oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 ze zm.), gminy, mogą udzielać innym jednostkom samorządu terytorialnego pomocy finansowej na wykonywane przez te jednostki zadania publiczne, określonej odrębną uchwałą przez organ stanowiący gminy. Zatem gmina może dokonać dofinansowania zadania wskazanego we wniosku o udzielenie wyjaśnienia, stanowiącego uzupełnienie wkładu własnego powiatu, poprzez udzielenie pomocy finansowej w formie dotacji celowej.
Jednocześnie pragnę podkreślić, że jest to jedynie stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach, która nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.
{RIO Kielce, 2022-02-15, sygn. WI.54.5.2022}