Koszty dowożenia dzieci do niepublicznego przedszkola finansowane z dotacji oświatowej

Stanowisko RIO Kielce:

Szanowna Pani Dyrektor, wnioskiem z dnia 14.09.2021 roku, doręczonym na adres Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach w dacie 16.09.2021 roku, zwróciła się Pani o udzielenie odpowiedzi na pytanie:

Czy dowożenie wychowanków do placówki jest wydatkiem związanym z realizacją zadań związanych z organizacją kształcenia, w tym również kształcenia specjalnego lub organizacją zajęć rewalidacyjno-wychowawczych i w związku z tym zgodnie z art. 35 ust. 4 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych dotacja oświatowa od gminy dla niepublicznego przedszkola specjalnego może być wykorzystana na pokrycie wydatków związanych z dowozem na zajęcia wychowanków poniżej 5 roku życia?

Odpowiadając na to pytanie, wskazać należy na następujące okoliczności.

Jak wynika z art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r. poz. 2029 ze zm.), dotacje są przeznaczone m.in. na dofinansowanie realizacji zadań placówek wychowania przedszkolnego w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego. Dotacje mogą być wykorzystane wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących placówki wychowania przedszkolnego, obejmujących każdy wydatek poniesiony na cele działalności placówki wychowania przedszkolnego, w tym na:

– sfinansowanie wydatków związanych z realizacją zadań organu prowadzącego, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy – Prawo oświatowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1-2 ustawy z dnia 27 października 2017 r. Prawo oświatowe (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.) organ prowadzący przedszkole odpowiada za jej działalność. Do zadań organu prowadzącego przedszkole należy w szczególności:

– zapewnienie warunków działania przedszkola, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki,

– zapewnienie warunków umożliwiających stosowanie specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży objętych kształceniem specjalnym.

Stosownie do art. 35 ust. 4 powołanej wyżej ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, dotacja przekazana na uczniów i wychowanków, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych może być wykorzystana wyłącznie na pokrycie wydatków związanych z realizacją zadań związanych z organizacją kształcenia specjalnego, o którym mowa w art. 127 ust. 1 ustawy – Prawo oświatowe, oraz na organizację zajęć rewalidacyjno- wychowawczych, o których mowa w art. 36 ust. 17 ustawy – Prawo oświatowe.

Nadto, jak wynika z art. 32 ust. 7 ustawy Prawo oświatowe, gmina może zorganizować dzieciom bezpłatny transport i opiekę w czasie przewozu do przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej lub innej formy wychowania przedszkolnego również w przypadkach, w których nie ma takiego obowiązku.

Powyższe przepisy potwierdzają, że organ prowadzący niepubliczne przedszkole specjalne może zorganizować dowóz dzieci poniżej 5 roku życia do przedszkola oraz dokonać wydatków na ten cel ze środków pochodzących z dotacji otrzymywanej od gminy.

Jednocześnie pragnę podkreślić, że jest to jedynie stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach, która nie posiada uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.

{Przedszkola Specjalnego PROMYK w Ostrowcu Świętokrzyskim, 2021-09-14, sygn. -}
{RIO Kielce, 2021-10-18, sygn. WI.54.49.2021}