Dzierżawa urządzenia wodnego

Stanowisko RIO Lublin:

W odpowiedzi na Pana wniosek złożony w dniu 26 maja 2021 r. uprzejmie wyjaśniam, że regionalne izby obrachunkowe zobowiązane są – zgodnie z przepisami art. 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2137) – do udzielania wyjaśnień w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych na wystąpienia podmiotów wymienionych w art. 1 ust. 2 ww. ustawy, czyli jednostek sektora finansów publicznych.

Z dołączonej do pisma umowy wynika, że jej przedmiotem jest dzierżawa urządzenia wodnego oraz uregulowania wzajemnych praw i obowiązków stron w ramach umowy cywilno-prawnej. Kwestia ta stanowi zatem zagadnienie wykraczające poza strefę administracyjno-prawną i wymaga, jak każda umowa, odrębnych ustaleń pomiędzy stronami. Tut. Izba zwraca uwagę, że stosownie do art. 188 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne (Dz. U. z 2021 poz. 624) w kosztach utrzymywania urządzeń wodnych uczestniczą ci, którzy odnoszą z nich korzyści, a wielkość tego udziału w kosztach dla każdego z podmiotów korzystających z urządzenia wodnego ustalona jest w trybie administracyjnym przez organ właściwy w sprawach pozwoleń wodnoprawnych (ust. 3 tegoż artykułu).

Końcowo należy stwierdzić, że w konkretnej, jednostkowej sprawie, a takie cechy spełnia opisany w piśmie problem, jednostka powinna podjąć samodzielne rozstrzygnięcie, przede wszystkim w oparciu o opinię służb zapewniających obsługę prawną jednostki.

{Urząd Miejski w Krasnobrodzie, 2021-05-26, sygn. -}
{RIO Lublin, 2021-06-17, sygn. RIO-I-430/21/21}