Stan faktyczny:
W gminie Łapy w szkołach i przedszkolach pobierane są opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za korzystanie z wyżywienia. Zgodnie z art. 52 ust. 15 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2029 z późn. zm.) są to niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym, o których mowa w art. 60 pkt 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Może się zdarzyć, że rodzice (prawni opiekunowie) nie wpłacą ww. opłat w ustalonym terminie (terminy są ustalone w statutach jednostek lub w regulaminach stołówek funkcjonujących w jednostkach).
Pytanie:
Czy w przypadku nieopłacenia w terminie przez rodziców (prawnych opiekunów) opłat za wychowanie przedszkolne i za korzystanie z wyżywienia należy naliczać odsetki?
Stanowisko własne:
W ocenie wnioskodawcy od nieopłaconych w terminie opłat za wychowanie przedszkolne i za korzystanie z wyżywienia powinny być naliczane odsetki, gdyż zgodnie z art. 67 ust. 1 ustawy o finansach publicznych do tych należności stosuje się przepisy działu III Ordynacji podatkowej, które nakazują naliczanie odsetek.
Stanowisko RIO Białystok:
W odpowiedzi na wniosek z dnia 25 maja 2021 roku, otrzymany w dniu 27 maja 2021 roku, o udzielenie wyjaśnienia czy w przypadku nieopłacenia w terminie opłat za wychowanie przedszkolne i za korzystanie z wyżywienia należy naliczać odsetki, Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przedstawia następujący pogląd w sprawie.
Zgodnie z art. 52 ust. 15 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 17 ze zm.) zarówno opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego w publicznych placówkach wychowania przedszkolnego prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego jak i opłaty za korzystanie z wyżywienia w takich placówkach stanowią niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym, o których mowa w art. 60 pkt 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021, poz.305) — dalej u.o.f.p.
Na podstawie art. 60 pkt 7 u.o.f.p., środkami publicznymi stanowiącymi niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym są dochody pobierane przez państwowe i samorządowe jednostki budżetowe na podstawie odrębnych ustaw.
W świetle art. 67 ust. 1 u.o.f.p. do należności, o których mowa w art. 60 u.o.f.p. w sprawach nieuregulowanych w ustawie o finansach publicznych stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 256 ze zm.) oraz odpowiednio przepisy działu lII ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 poz. 1325 ze zm.) — dalej o.p. Zagadnienia dotyczące naliczania odsetek od niezapłaconych w terminie opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz opłat za wyżywienie dzieci w publicznych placówkach wychowania przedszkolnego nie są uregulowane w ustawie o finansach publicznych. W związku z tym mają tu zastosowanie odpowiednio przepisy działu III Ordynacji podatkowej, zawierające w art. 53-56d regulacje w zakresie naliczania odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych, które należy stosować odpowiednio do zaległości z tytułu nieuiszczenia w terminie opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego i opłaty za wyżywienie dziecka w tej placówce.
Biorąc pod uwagę powyższe w przypadku nieopłacenia w terminie należności za korzystanie z wychowania przedszkolnego bądź opłaty za wyżywienie dziecka w przedszkolu publicznym jednostka samorządu terytorialnego powinna naliczyć odsetki jak od zaległości podatkowych.
Należy zwrócić uwagę, iż zgodnie z art. 54 5 1 pkt 5 op. odsetek za zwłokę nie nalicza się, jeżeli ich wysokość nie przekracza trzykrotności wartości opłaty pobieranej przez Pocztę Polską S.A. za traktowanie przesyłki listowej jako przesyłki poleconej. Obecnie opłata ta wynosi 2,90 zł, a trzykrotność tej kwoty to 8,70 zł. Wobec powyższego nie nalicza się odsetek o których mowa w piśmie, jeżeli nie przekraczają one pułapu 8,70 zł.
W aktualnie obowiązującym porządku prawnym brak jest podmiotu upoważnionego do wydawania wiążącej wykładni przepisów prawa. Niniejsze stanowisko w sprawie proszę potraktować jako niewiążącą opinię prawną.
{Urząd Miejski w Łapach, 2021-05-25, sygn. -}
{RIO Białystok, 2021-06-21. sygn. RIO. II-025- 14/21}