Stanowisko RIO Katowice:
W odpowiedzi na wniosek z dnia 15 maja 2020 r. informuję, że uwzględniając treść art. 220 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869 z późn. zm.) w zw. art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o związku metropolitalnym w województwie śląskim (Dz. U. z 2017 r. poz. 730), związek metropolitalny może udzielić pomocy finansowej jednostce samorządu terytorialnego na realizację jej zadań własnych. Ponadto, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713) do zadań własnych gminy należą w szczególności zadania obejmujące sprawy z zakresu ochrony środowiska.
W myśl art. 403 ust. 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2019 r. poz. 1396 z późn. zm.), finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, może polegać na udzielaniu dotacji celowej, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, z budżetu gminy na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, m.in. osób fizycznych.
Zatem, mając powyższe na względzie, w ocenie Izby w rozpatrywanym przypadku istnieje możliwość wydatkowania środków dotacji otrzymanych przez gminę z budżetu GZM na rzecz własnych mieszkańców na zadania związane z ograniczeniem skutków niskiej emisji.
Należy jednak zauważyć, że powyższe stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach nie ma charakteru wiążącego.
{Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, 2020-05-15, sygn. -}
{Regionalna Izba Obrachunkowa w Katowicach, 2020-06-26 , sygn. WA-023/38/20}